WEB TV-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
  • ΔΕΣ ΤΟ WEB TV ΜΑΣ

  • ΔΕΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΕΓΝΑΤΙΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΔΕΣ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΑΣ

ΕΙΝΑΙ ΠΙΘΑΝΟ 25 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΝΑ ΗΤΑΝ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ;

Share Button

Η 25η Δεκεμβρίου είναι μία ημέρα διαφορετική από όλες τις άλλες, για την θρησκεία των τελευταίων δύο χιλιετιών της χώρας μας, διότι εορτάζεται μία από τις σημαντικότερες πράξεις της ζωής του πρωταγωνιστή αυτής. Μήπως όμως είναι γενικότερα σημαντική ημέρα για κάποιο γεγονός και συνδέθηκε εσκεμμένα με αυτήν;

Η απάντηση είναι θετική και ιστορικά εορταζόταν από τα πανάρχαια χρόνια σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης, οι ημέρες γύρω από της 25 Δεκεμβρίου και ήταν γνωστή στις συνήθειες των ανθρώπων αυτή η ημερομηνία, η οποία συνδεόταν με τον Ήλιο.

Γιατί βρίσκουμε αυτή την ημερομηνία σημαντική, που συνδέεται με την “γέννηση του Ήλιου”, γενικότερα σε όλους τους λαούς;

Θεωρείται η μετάβαση του ανθρώπου από το σκοτάδι που βρίσκεται σε μεταφορικό επίπεδο (και συνδέεται με τις σκοτεινότερες νύκτες του χρόνου στο ρεαλιστικό επίπεδο) στο φως της ζωής και της γνώσης στο μεταφορικό και προσωπικό επίπεδο, κάτι που στο κυριολεκτικό ταυτοποιείται η αλλαγή που προαναφέρθηκε με την αρχή της αλλαγής του ισοζυγίου μεταξύ της μεγαλύτερης νύχτας του χρόνου με αυτή που αρχίζει να κερδίζει χρόνο η διάρκεια της Ημέρας (γέννηση του Ήλιου).

Ας κάνουμε αναφερθούν κάποια δεδομένα, προκειμένου όλοι μας, που θα διαβάσουμε το άρθρο, να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα.

Ξεκινώντας θα πρέπει να απαντηθεί, αν υπάρχουν αναφορές που να αναφέρουν πως η γέννηση του Χριστού έγινε 25 Δεκεμβρίου, το οποίο και μας ήρθε ως γνώση και συνήθεια ως τις ημέρες μας.

Αν διαβάσει κάποιος την Καινή διαθήκη, θα “ανακαλύψει” πως δεν γίνεται αναφορά για την ημερομηνία σχετικά με την γέννηση του Ιησού (και γενικότερα σε κάθε βιβλίο, γιατί υπάρχει μεγάλο κενό αναφοράς στις γραμματείες της εποχής του – πέρα των Ευαγγελίων – σχετικά με την ύπαρξή του), καθώς επίσης και ότι κανείς από τους αποστόλους δεν τίμησε ή παρέδωσε στους μετέπειτα “οπαδούς” του, την 25η Δεκεμβρίου ως γενέθλια ημέρα του.

Στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε όχι μόνο την ημερομηνία της γέννησης του (ενώ από τις γραμματείες που μας έχουν διασωθεί υπάρχουν χρονολογίες και ημερομηνίες για προσωπικότητες που προηγήθηκαν χρονικά κατά αιώνες), ούτε καν την εποχή που συνέβει αυτό, αν ήταν Χειμώνας ή όχι.

Έγινε το συμβάν που εξετάζουμε Δεκέμβριο και γενικά την εποχή του Χειμώνα;

Οι ενδείξεις μας κατευθύνουν στο ότι η γέννηση του, πραγματοποιήθηκε την εποχή του Φθινοπώρου. Γιατί;

Το σχετικό εδάφιο από το Ευαγγέλιο του Λουκά αναφέρει: «Οι ποιμένες ήσαν κατά το αυτό μέρος διανυκτερεύοντες εν τοις αγροίς, και φυλάττοντες φύλακας της νυκτός επί το ποίμνιον αυτών» (2: 8).

Από το εδάφιο αυτό, μπορεί εύκολα να συμπεράνει κάποιος πως δεν μπορεί οι ποιμένες να διανυκτέρευαν τέλη Δεκεμβρίου στους αγρούς με τα κοπάδια στην ύπαιθρο, διότι λόγω ψύχους δεν αντέχονται οι συνθήκες και για τους μεν και για τους δε, κάτι το οποίο δεν είναι στις πρακτικές τους..

Επίσης από τα γραπτά μπορεί κάποιος να βρει πως η γέννηση συνέπεσε, με την απογραφή ή τουλάχιστον προκλήθηκε απογραφή πληθυσμού των κατοίκων.

Αυτό εκτός του ότι συνήθως γινόταν μετά την συγκομιδή των καρπών από τα χωράφια στις αρχές Οκτωβρίου, δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί τέλη Δεκεμβρίου, διότι οι αποστάσεις την εποχή εκείνη ήταν μεγάλες και οι μετακινήσεις χρονοβόρες που  ολοκληρώντουσαν μετά από το πέρας πολλών ημέρες, κάτι που δεν θα μπορούσε να γίνει με τις καιρικές συνθήκες του χειμώνα. Θα υπήρχε – και λογικό είναι – μεγάλη “διαρροή” στα αποτελέσματα διότι δεν θα υπήρχε η ανάλογη συμμετοχή σε αυτήν, τόσο από τους ηλικιωμένους, όσο και γενικότερα από τον λαό διότι ήταν φτωχός, καθώς δεν θα ήταν σε θέση να πραγματοποιήσει στις αντίξοες αυτές συνθήκες στα τέλη Δεκεμβρίου, το ταξίδι της απογραφής που θα συνοδευόταν με υπερπολλαπλάσιο χρόνο και χρήμα από το κανονικό.

Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης επίσης συσχετίζει την γέννηση του Ιησού Χριστού με την εορτή της «Σκηνοπηγίας», η οποία γινόταν τέλη Σεπτέμβρη με μέσα Οκτώβρη και τελούνταν προς τιμή της συγκομιδής των καρπώνκαι της εξόδου του λαού από την Αίγυπτο. Ήταν ιερή γιορτή και στηνόταν σκηνές παντού, όπου και διέμεναν οι κάτοικοι της περιοχής.

Η Καθολική Εγκυκλοπαίδεια αναφέρει σχετικά : «Τα Χριστούγεννα δεν ήταν ανάμεσα στις πρώτες εορτές της Εκκλησίας. Ο Ειρηναίος και ο Τερτυλλιανός την παραλείπουν από τους καταλόγους των εορτών».

Σε σχέση με αυτή την λεπτομέρεια θα πρέπει να αναφερθεί πως στην Αγία Γραφή δεν συναντά κανείς γενέθλιες και ονομαστικές εορτές και μάλιστα η τήρηση των γενεθλίων καταδικάζονταν σαν ένα αρχαίο Ελληνικό “ειδωλολατρικό” έθιμο απεχθές στους Χριστιανούς. Για αυτόν τον λόγο, τα Χριστούγεννα δεν συμπεριλαμβάνονταν στις αρχαίες γιορτές της Χριστιανικής Εκκλησίας.

Για να κατανοηθεί αυτό θα πρέπει να φέρουμε στο μυαλό μας πως ακόμα και σήμερα στις εορτές της εν λόγω θρησκείας που υπάρχουν στα ημερολόγια αναφέρονται ως ημέρες μνήμης των αγίων και μαρτύρων αυτές του θανάτου.

Έτσι τα Χριστούγεννα ως εορτή των γενεθλίων του δεν γιορτάζονταν τα πρώτα 300 χρόνια.

Η καθιέρωση της 25ης Δεκεμβρίου ως ημέρα των Χριστουγέννων έγινε στη Ρώμη από τον Πάπα Ιούλιο τον Α, τον 4ο αιώνα μχ, μετά από έρευνα που έγινε στα αρχεία της Ρώμης για την χρονιά επί Αυγούστου απογραφής, και κατόπιν υπολογισμών βάση των Ευαγγελίων.

Ένα στοιχείο που λήφθηκε υπόψιν είναι το η φράση από το κατα Ιωάννη γ’30:

«Εκέινον δει αυξάνειν, εμέ ελατούσθαι».

Αυτή η παραπομπή συνδέεται με την εορτή του χειμερινού Ηλιοστασίου, η οποία σύνδεση αναφέρθηκε στην αρχή του άρθρου.

Πριν από αυτή την υιοθέτηση, το συγκεκριμένο συμβάν εορταζόταν στις 6 Ιανουαρίου.

Αργότερα το έθιμο πιθανολογείται ότι μεταφέρθηκε στην Ανατολή, πιθανόν από τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό το 378-381 περίπου μχ.

Ο Ιωάννης Χρυσόστομος (345-407 μχ) σε ομιλία του για τη γέννηση του Χριστού, αναφέρει ότι είχε αρχίσει στην Αντιόχεια να γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου.

Το σίγουρο είναι ότι την εποχή του Ιουστινιανού, τον 6ο αιώνα, ο εορτασμός των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου είχε εξαπλωθεί σχεδόν σε όλη την Ανατολή.

Mε εκτίμηση

ΜΥΘΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Leave a Reply