Πίτερ Σέλερς ηθοποιός (1925-1980)

 

Ο Ρίτσαρντ Χένρι Σέλερς, κατά κόσμο Πίτερ Σέλερς, ήταν ο μεγαλύτερος κωμικός ηθοποιός από την εποχή του βωβού κινηματογράφου, όπως αναφέρει για τον ίδιο ο Ρότζερ Λούις ο βιογράφος του. Ο άνθρωπος με τα χίλια πρόσωπα , η φρενήρης προσωπικότητα που μπόλιασε με τρέλα της όλες τις ταινίες στις οποίες συμμετείχε. Είχε πει κάποτε σε επεισόδιο του Mappet show,  «Δεν έχω “εγώ”. Δεν υπάρχω. Κάποτε υπήρχε κάτι σαν “εαυτός μου” αλλά έβαλα να μου τον αφαιρέσουν χειρουργικά». Ο Σέλερς -που τον φώναζαν Πίτερ από μικρό οι γονείς του- γεννήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου του 1925 στο Σάουθσι του Πορτσμουθ της Μεγάλης Βρετανίας. Ήταν παιδί καλλιτεχνικής οικογένειας του Will  Sellers που ήταν πιανίστας και της Agnes Doreen τραγουδίστριας και χορεύτριας. Οι γονείς του συμμετείχαν σε βαριετέ της εποχής και έτσι ήταν φυσικό από μικρός να μυηθεί στο χορό, το τραγούδι και την υποκριτική. Για πρώτη φορά ανέβηκε, κατά κάποιο τρόπο, στην σκηνή μωρό μόλις 2 εβδομάδων στα χέρια του κεντρικού ηθοποιού του King Theater,  Dick Henderson. Ως μοναχοπαίδι που ήταν έχαιρε όλης της προσοχής από την μητέρα του με την οποία δεν είχε απλά μια στενή σχέση αλλά μια σχέση εξάρτησης, η οποία παρά την  μεσαία οικονομική τους κατάσταση ήθελε για τον γιο της την καλύτερη εκπαίδευση και έτσι επέλεξε ένα ακριβό ιδιωτικό καθολικό σχολείο παρά το γεγονός ότι η ίδια ήταν Εβραία και ο άντρας της Προτεστάντης. Ο Σέλλερς έγινε ένας εξαίρετος μαθητής παρά το γεγονός ότι είχε έντονη τάση να τεμπελιάζει με ιδιαίτερη όμως κλήση στην ζωγραφική. Επίσης, έπαιζε ντραμς σε διάφορες τζαζ μπάντες. Κατά την διάρκεια του Β΄ παγκοσμίου πολέμου συμμετείχε στην Βρετανική Αεροπορία RAF σαν μη-ιπτάμενος λόγω της κακής του όρασης.

Με την λήξη του πολέμου επέστρεψε στα βαριετέ που ήταν και η κανονική του δουλειά. Αργότερα εργάστηκε ως ραδιοφωνικός παραγωγός παρουσιάζοντας την εκπομπή The Good Show η οποία μεταφέρθηκε στην τηλεόραση αργότερα και τον έκανε αρκετά δημοφιλή. Την ίδια περίοδο ερμήνευσε μια σειρά από σατιρικά τραγούδια που αγαπήθηκαν από το κοινό. Η κινηματογραφική του καριέρα ξεκίνησε το 1955 όταν άρχισε να κάνει τις πρώτες τους εμφανίσεις στην μεγάλη οθόνη γνωρίζοντας επιτυχία με Βρετανικές κωμωδίες μία εκ των οποίων ήταν και Το ποντίκι που βρυχάται. Το 1962 συμμετέχει στην κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Β. Ναμπόκοφ «Λολίτα» σε σκηνοθεσία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ υποδυόμενος τον Κλαιρ Κίλτι. Η μεγάλη του επιτυχία που τον έκανε και διεθνώς γνωστό ήταν  «Ο Ροζ Πάνθηρας» το 1963 καθώς και το 1964 με την συνέχεια της. Την ίδια χρονιά έρχεται άλλη μια συνεργασία με τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ στο “Dr. Strangelove παίζοντας τρεις διαφορετικούς ρόλους.

Η κινηματογραφική επιτυχία του Ροζ Πάνθηρα συνεχίζεται με τρεις ακόμη ταινίες αλλά και άλλες σημαντικές όπως Καζίνο Ρουαγιάλ, Το Πάρτυ, Τα σατανικά κόλπα του Φου Μαντσού και ο βασικός ρόλος στην ταινία  Being there του Γέρζι Καζίνσκι που του χάρισε τη Χρυσή Σφαίρα. Ο Σέλερς πέθανε στις 24 Ιουλίου του 1980 από καρδιακή προσβολή σε ηλικία μόλις 54 ετών. Δύο χρόνια μετά τον θάνατο του κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους η ταινία Στα Ίχνη του Ροζ Πάνθηρα στην οποία χρησιμοποιήθηκαν σκηνές που ο Σέλερς είχε γυρίζει πριν τον θάνατο του για τις υπόλοιπες ταινίες της σειράς που όμως δεν γνώρισε θετικές κριτικές.

Στην προσωπική του ζωή έκανε τέσσερις γάμους και απέκτησε τρία παιδιά. Σύζυγοι ήταν η Anne Howe με την οποία έμεινε για δέκα χρόνια από το ’51 ως το ’61 και απέκτησαν δύο παιδιά τον Μάικλ και την Σάρα. Η Britt Ekland  Σουηδή ηθοποιό με την οποία έζησε για τέσσερα χρόνια από το ’64 έως το ’68 και απέκτησε μαζί της μια κόρη την Βικτόρια ενώ έπαιξαν μαζί και σε τρεις ταινίες. Η Miranda Quarry υπήρξε η επόμενη σύζυγος του από το ’70 έως το ’74 η οποία ήταν μοντέλο από την Αυστραλία. Τέλος η Lynne Frederick από το ’77 έως το ’80 Αγγλίδα ηθοποιός ήταν η γυναίκα με την οποία ο Σέλερς έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του.

Ως προσωπικότητα ο Σέλερς χαρακτηρίστηκε παρανοϊκό, επικίνδυνο, κακό μέχρι το μεδούλι, πικρόχολο, ανισσόροπο τέρας, που στις κρίσεις θυμού του ήταν ικανό να πετάξει ολόκληρες πολυθρόνες στις τέσσερις καλονές συζύγου του   που έζησαν δίπλα του. Κατανάλωνε τόνους κοκαΐνης και αλκοόλ, αλλάζοντας διαρκώς προσωπεία, διαθέσεις και αυτοκίνητα. Ήταν ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε στο Playboy, λάτρης της αστρολογίας και του μυστικισμού, που συνήθιζε να φέρεται απάνθρωπα στα παιδιά του και να επιτίθεται σε αγνώστους στα πάρτι και στα εστιατόρια όπου παρευρισκόταν. Είχε την μοναδική ικανότητα να καταστρέφει καριέρες και ζωές με πρώτη και καλύτερη τη δική του. Ήταν από τους πολύ λίγους που κατάφεραν να ενσαρκώσουν κάποτε με ανεπανάληπτα υπαινικτικό τρόπο τον πιο ανεξιχνίαστο κακό «διεστραμμένο» που έχει ποτέ περάσει από την μεγάλη οθόνη και αφορά τον ρόλο του Κλέαρ Κουίλτι στην Λολίτα του Κιούμπρικ.

Το σίγουρο είναι ότι ο Πίτερ Σέλερς ανήκει σε εκείνη την κατηγορία των καλλιτεχνών που αν δεν είχαν την ιδιότητα του καλλιτέχνη σίγουρα ως προσωπικότητες και μόνο θα αποτελούσαν περιθωριοποιημένα άτομα. Απλά επιβεβαίωσε τον κανόνα που θέλει τους μεγάλους καλλιτέχνες να μην έχουν τον καλύτερο χαρακτήρα παρά το πηγαίο ταλέντο τους.

ΤΟΜΕΑΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΩΝ ΕΟΕ

ΣΟΦΙΑ ΜΑΓΟΥΛΙΩΤΗ

1 σχόλιο

  1. Οι αναφορές στον χαρακτήρα του ηθοποιού είναι τουλάχιστον υπερβολικές και δυστυχώς μονόπλευρες.

Γράψε απάντηση

Γράψε ο σχολιό σου
Γράψε το όνομά σου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων.