Zούμε σε μία εποχή που κατ’ όνομα βιώνουμε την δημοκρατία, καθώς δεν υπάρχουν εκείνα τα συστατικά στοιχεία που ολοκληρώνουν την έννοια του πολιτεύματος αυτού, καθώς υπάρχει η ελευθερία κατά κόρον ανάλογα με την περίπτωση που εξετάζεται, άλλοτε ως μειωμένη σε βαθμό να καταπατείται κι άλλοτε ως υπερεξουσία σε βαθμό αναρχικό.

Οι αιτίες είναι συγκεκριμένες κι απορρέουν από την ίδια την σύσταση της κοινωνίας που έχει απομακρυνθεί από τις αξίες που χρειάζεται η δημοκρατία ως πολίτευμα και η οποία απομάκρυνση έχει γίνει βίωμα στον πολίτη (εκτός των εξαιρέσεων που φτιάχνουν τον κανόνα).

Σε αυτό το θέμα μας δίνει την απάντηση ο Ισοκράτης (όπως και για όλα τα θέματα μας έχουν δώσει απαντήσεις οι Πρόγονοι μας αλλά δεν τους «ακούμε» αφού έχουμε απομακρυνθεί από αυτούς κι υιοθετούμε «ξένους») περί της διαφορετικότητας ανάμεσα στην διεφθαρμένη κοινωνία σε σχέση με την απέχθεια αυτής, με τα αποτελέσματα της που ήταν η συγκρότηση της κοινωνίας με καλύτερους πολίτες και το οποίο χωρίο είναι πολύ επίκαιρο για να διδαχτούμε από την εστίαση και να καταλήξουμε στην ουσία.

«Οἱ γὰρ κατ’ ἐκεῖνον τὸν χρόνον τὴν πόλιν διοικοῦντες κατεστήσαντο πολιτείαν οὐκ ὀνόματι μὲν τῷ κοινοτάτῳ καὶ πραοτάτῳ προσαγορευομένην, ἐπὶ δὲ τῶν πράξεων οὐ τοιαύτην τοῖς ἐντυγχάνουσι φαινομένην, οὐδ’ ἣ τοῦτον τὸν τρόπον ἐπαίδευε τοὺς πολίτας ὥσθ’ ἡγεῖσθαι τὴν μὲν ἀκολασίαν δημοκρατίαν, τὴν δὲ παρανομίαν ἐλευθερίαν, τὴν δὲ παρρησίαν ἰσονομίαν, τὴν δ’ ἐξουσίαν τοῦ ταῦτα ποιεῖν εὐδαιμονίαν, ἀλλὰ μισοῦσα καὶ κολάζουσα τοὺς τοιούτους βελτίους καὶ σωφρονεστέρους ἅπαντας τοὺς πολίτας ἐποίησεν».

«Διότι εκείνοι που διοικούσαν την πόλη τότε (ενν. στην εποχή του Σόλωνα και του Κλεισθένη), δεν δημιούργησαν ένα πολίτευμα το οποίο μόνο κατ’ όνομα να θεωρείται το πιο φιλελεύθερο και το πιο πράο από όλα, ενώ στην πράξη να εμφανίζεται διαφορετικό σε όσους το ζουν· ούτε ένα πολίτευμα που να εκπαιδεύει τους πολίτες έτσι ώστε να θεωρούν δημοκρατία την ασυδοσία, ελευθερία την παρανομία, ισονομία την αναίδεια και ευδαιμονία την εξουσία του καθενός να κάνει ό,τι θέλει, αλλά ένα πολίτευμα το οποίο, δείχνοντας την απέχθειά του για όσους τα έκαναν αυτά και τιμωρώντας τους, έκανε όλους τους πολίτες καλύτερους και πιο μυαλωμένους».
ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ 7.20–27…(436 π.Χ-338 π.Χ.)

Με εκτίμηση

ΜΥΘΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Γράψε απάντηση

Γράψε ο σχολιό σου
Γράψε το όνομά σου