Τό νά αυτοτιτλοφορείσαι «Ελλην» καί τό νά έχης συνείδηση τί αυτή η έννοια σημαίνει, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. «Ελλην» δέν είναι νά έχης ταυτότητα καί υπηκοότητα αυτού τού Κράτους πού θέλει, χωρίς νά τ’ αξίζη, νά λέγεται «Ελλάς». «Ελλην» σημαίνει Φώς καί Πνεύμα. Σημαίνει Ανθρωπος καί Εξανθρωπιστής. Σημαίνει Αρετή καί Κάλος κι Ανδρεία. Σημαίνει Ελευθερία καί Δίκαιον καί σεβασμό Ετεροδόξων. «Ελλην» σημαίνει Αρμονία καί Ηθος καί Ερως γιά τήν Φύση καί τόν Κόσμο. Βαρύ τό φορτίο τής κληρονομιάς ενός τέτοιου ονόματος καί λίγοι έχουν τό δικαίωμα νά τό φέρουν.

Το παραπάνω απόσπασμα είναι ούτε λίγο ούτε πολύ και το ιδεολογικό πιστεύω του Περικλή Γιαννόπουλου, του ανθρώπου που πολλοί χαρακτηρίζουν ως προφήτη του ελληνικού εθνικισμού και ως προάγγελο του κόμματος της Χρυσής Αυγής και των αντιλήψεων της. Ξανθός ιππότης, μποέμ, χίπης και δανδής μαζί, αναρχικός και σαμουράι, ρομαντικός, ιδιόρρυθμος, δριμύς πατέρας του πνευματικού κινήματος του ελληνοκεντρισμού και του ελληνικού εθνικισμού είναι λίγοι από τους πολλούς χαρακτηρισμούς που έχουν αποδοθεί στο πρόσωπο του. Ο εθνικισμός, πού κήρυκάς του έγινε ο Περικλής Γιαννόπουλος και πού την φλόγα του φούντωσε μέσα στα στήθη τόσων φωτισμένων πνευμάτων, πού κινήθηκαν γύρω του και σύμφωνα με τα διδάγματά του, ήτανε κάτι το τέλειο διάφορο, όχι μόνον από τον μέχρι τότε, μα και από τον σήμερα εννοούμενο.

Αναζητά την πρωτοτυπία, και με εντελώς προσωπικό ύφος και γλώσσα καταγγέλλει την αιτία της ελληνικής κακοδαιμονίας: την ξενομανία ή τον ‘’φραγκοραγιαδισμό’’ ,όπως τον αποκαλούσε ο ίδιος. ‘’Φονεία’’, φωνάζει στους νεόπλουτους Αθηναίους να πετάξουν τα χαλιά και τα βελούδα και να επιστρέψουν στα υφαντά, αποκαλεί τους αρχιτέκτονες ‘’ξενοπαλαβούς τσουσηδές’’, τους δημοτικιστές ‘’Πιπίνους των Ψυχαρισμών’’, που θέλουν να φτιάξουν τη ‘’Ρωμέικη Γκλότσα’’ και καταγγέλλει τους πολιτικούς :’’Αγραμματότατοι, αμαθέστατοι και κουτσουρικότατοι, αρχομανείς, με όλα τα άγρια, εγωιστικά και πλιατσικολογικά ένστικτα του Κλέφτου παραβίασαν τα πάντα κατεχράσθησαν των πάντων’’.ceb3ceb9ceb1cebdcebdcf8ccf80cebfcf85cebbcebfcf82-cf80ceb1cf80ceb1cf81cebfcf8dcebdceb5cf82jpg

Υπήρξε ο γνωστότερος αυτόχειρας του περασμένου μας αιώνα. Ο ίδιος μιλούσε συχνά για τον θάνατο χαρακτηρίζοντας τον μεθυστικά. Η αυτοκτονία του ήταν το ίδιο εκκεντρική, όπως άλλωστε ήταν και η ζωή του, οι ιδέες του μα και τα πιστεύω του. Τον Απρίλιο του 1910,σε ηλικία 40 χρόνων, αφού έριξε στην πυρά όλα τα χειρόγραφα και τις φωτογραφίες του, αυτοκτόνησε .Μπήκε έφιππος στην θάλασσα του Σκαραμαγά και αυτοπυροβολήθηκε , φορούσε λευκή φανέλα, κοστούμι και γάντια γκλασέ. Το ρολόι που βρέθηκε στην τσέπη του, είχε σταματήσει στις 11 και 3 λεπτά. Ο αστυνομικός Ελευσίνος, διέταξε να μεταφερθεί το πτώμα στην εκκλησία. Εκεί έμεινε ως την άλλη μέρα το πρωί που έγινε η κηδεία. Λίγο καιρό πριν την αυτοκτονία του εξομολογήθηκε στον καλύτερο του φίλο Καμπούρογλου:«Θέλεις να μάθεις ποιος είναι ο ιδανικός θάνατος; Να πάρεις ένα κατάλευκο άτι και να το καβαλικεύσεις χωρίς σέλα. Ύστερα να μπεις στο πέλαγος κρατώντας ένα περίστροφο και όταν δεις ότι το άτι δεν μπορεί να προχωρήσει άλλο, τότε να γείρεις και να πυροβοληθείς στον κρόταφο. Για το άλογο μην ανησυχείς. Αφού σε ξεφορτωθεί, θα βγει έξω στη στεριά. Και ο αναβάτης του θα χαθεί στο βάθος της ωραίας μας θάλασσας». Έτσι, ψύχραιμα και μεθοδικά, προετοίμαζε τις ώρες της μοναξιάς του, το τέλος του. Αλλά ήθελε να το καλλωπίσει, να το κάνει όσο γινόταν ιδανικότερο. Τα είχε σκεφτεί όλα. Οι εφημερίδες της εποχής έγραψαν πως αυτοκτόνησε γιατί ο κόσμος δεν ανταποκρίθηκε στις ιδέες του. Ένα πράγμα ήθελε ο Γιαννόπουλος, να μιλά. Κατά την προσφυή έκφραση του Φλωμπέρ στο πρώιμο έργο του «Νοέμβρης» (λαμπρό δείγμα του αισθητισμού του) ήταν «ένας μουγκός που ήθελε να μιλήσει». Και όταν πια ένιωσε πως δεν μπορεί να το κάνει αυτό αποφάσισε να δώσει ένα τέλος.

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΕΛΛΑΣ

Η μόνη σχέση του που έγινε γνωστή στην εποχή του ήταν αυτή με την ζωγράφο και γόνο μεγάλης αριστοκρατικής οικογένειας, Σοφίας Λασκαρίδου. Ο Γιαννόπουλος ,μάλιστα ,είχε ζητήσει το χέρι της μα ο πατέρας της του αρνήθηκε, ήταν νωρίς ακόμα για κάτι τέτοιο, άλλωστε η Σοφία ήταν αφοσιωμένη στις τέχνες και στις σπουδές της, ούτε και η ίδια αποζητούσε έναν γάμο καθότι πίστευε στον έρωτα που ζει χωρίς νομικά πλαίσια. Πίστευε στην ανάγκη της να μείνει ελεύθερη. Οι σπουδές της λοιπόν την πήγαν στο εξωτερικό και την έκαναν να χωρίσει με τον αγαπημένο της, δεν έπαψαν όμως να αγαπιούνται και να ανταλλάσσουν ερωτικά γράμματα. Μετά την κηδεία του αγαπημένου της ο πόνος και η θλίψη την κυρίευσαν και την οδήγησαν σε μια αποτυχημένη απόπειρα αυτοκτονίας σε μια ύστατη προσπάθεια της να ενωθεί μαζί του. Έκοψε τις φλέβες της με ένα παλιό ξυράφι και περίμενε τον θάνατο ,που άρχισε να την κυριεύει, την βρήκε η μητέρα της αιμόφυρτη, τα λόγια που ψέλλιζε ήταν ‘’Άφησέ με μητέρα Γιατί γύρισες; Με περιμένει.’’Laskaridou_Sofia

Η συγγραφική μορφή του και τα πιστεύω του επηρέασαν άμεσα την γενιά του 30’. Πολλοί είναι οι ποιητές και οι συγγραφείς που μυήθηκαν στην φιλοσοφία του και ακολούθησαν τα διδάγματα του. Ο μεγαλύτερος θαυμαστής του ήταν ο Άγγελος Σικελιανός. Σήμερα πολλά αποτελούν πιά κοινό τόπο και για κάποιους φαντασιοπληξίες ή εθνοκεντρικό παραλήρημα. Άλλοι πάλι  προσπαθούν να ταοικειοποιηθούν παρακάμπτοντας την προσωπικότητα, το όραμα και την εποχή τουΓιαννόπουλου.Ο Γιαννόπουλος δεν είναι κάποιος συντηρητικός που ζητάει την επιστροφή στις ελληνικές παραδόσεις, αλλά αντίθετα ένας επαναστατικός και μαχητικός ριζοσπάστης που οραματίζεται το «Νέο», την αναγέννηση όχι μόνο της μικρής Ελλάδας αλλά του κόσμου όλου.

Υπεύθηνη εκδοτικού οίκου Σκέψις ΕΟΕ

Τάνια Αλεξίου

Γράψε απάντηση

Γράψε ο σχολιό σου
Γράψε το όνομά σου