WEB TV-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
  • ΔΕΣ ΤΟ WEB TV ΜΑΣ

  • ΔΕΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΕΓΝΑΤΙΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΔΕΣ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΑΣ

ΑΡΘΟΥΡ ΣΟΠΕΝΧΑΟΥΡ: Ο ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ

Share Button

Η ζωή του.

Ο Άρθουρ Σοπενχάουερ υπήρξε ένας από τούς, πιό σκοτεινούς, φιλοσόφους, τού 19ου αιώνα.

Γεννημένος στο Γκντανσκ τής Πρωσσίας (η σημερινή Πολωνία), το 1788, ο Σοπενχάουερ πήρε τις πρώτες του γνώσεις στα σχολεία τής Πρωσσίας καί τού Αμβούργου.

Ο πατέρας του, τραπεζίτης στο επάγγελμα, τον ώθησε να ασχοληθεί με το εμπόριο. Έτσι, ταξίδεψε σε διάφορες χώρες τής Ευρώπης, όπως: Ολλανδία, Ελβετία, καί: Αγγλία.

Το 1809, τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατο τού πατέρα του, γράφεται στην Ιατρική Σχολή τής Βαϊράμης και, όντας επηρεασμένος από τα μαθήματα τού Καντιανού καθηγητή: Γκότλομπ Ερνστ Σούλτσε, αρχίζει να ασχολείται με την φιλοσοφία, ξεκινώντας την ανάγνωση έργων τού Πλάτωνα, καί τού Καντ.

Το 1820, γίνεται καθηγητής στο Πανεπιστήμιο τού Βερολίνου. Ωστόσο, η καριέρα του, στο αντικείμενο, υπήρξε βραχύβια. Έτσι, ξεκινά ταξίδια στην Ευρώπη, καί, το 1833, μετακομίζει στην Φραγκφούρτη, όπου καί θα παραμείνει, μέχρι καί τον θάνατό του, το 1860.

Το έργο του.

Κύρια πηγή έμπνευσης, τής φιλοσοφίας τού Σοπενχάουερ, υπήρξε ο «Ιδεαλισμός» τού Καντ, καθώς καί η Ινδική φιλοσοφία. Η έννοια τής «βούλησης», καί τού «ατομικού κινήτρου», υπήρξε το, κύριο, αντικείμενο τής μελέτης τού Γερμανού φιλοσόφου, ο οποίος, τροποποιώντας τον συλλογισμό τού μαθηματικού, καί φιλοσόφου, Γκότφριντ Βίλχεμ Λάϊμπνιτς, περί «εσωτερικότητας τού Σύμπαντος», συμπέρανε πως, το Σύμπαν, δεν είναι «σκέψις», αλλά «βούλησις». Τον συλλογισμό, αυτόν, ανέπτυξε στο, πιό γνωστό, βιβλίο του, με τίτλο: «Ο Κόσμος ως Βούληση, καί ως Παράσταση».

Το αποκορύφωμα, ίσως, τής πεσιμιστικής σκέψης τού Σοπενχάουερ, συμπυκνώνεται στον συλλογισμό πως, η ευτυχία, πραγματώνεται, μόνον, αν αφανίσουμε την «βούληση» τής «ύπαρξης». Οπότε, η «ύπαρξη», ταυτίζεται με την «μή-ύπαρξη». Συνεπώς, η αληθινή ευτυχία, είναι να μην υπάρχει κανείς! Έτσι, για να αποφευχθεί η δυστυχία, από τον κόσμο, πρέπει, ο ίδιος ο κόσμος, να αυτοκαταστραφεί!

Ο Σοπενχάουερ ασχολήθηκε, επίσης, με διαφόρους τομείς, όπως: την ηθική, την ψυχολογία, την τέχνη, καί: την πολιτική, δίνοντας μία, νέα, προοπτική, πρωτόγνωρη, γιά τα δεδομένα τής εποχής του.

Ιδιαίτερα, η θεωρία του για την ηθική, είχε απήχηση σε ένα ευρύ κοινό. Σύμφωνα με αυτήν, υπάρχουν τρία, κύρια, ηθικά ελατήρια: η συμπόνια, η μοχθηρία, καί: ο εγωισμός. Με την πρώτη, να αποτελεί το, κύριο, κίνητρο τής ηθικής έκφρασης, καί τα άλλα δύο, να είναι οι, εκφυλισμένες, εναλλακτικές, ηθικές εκφράσεις.

Τέλος, σημαντικό ρόλο στη σκέψη του, είχε η Τέχνη, καί η Μουσική, η οποία, υποστήριζε  ότι, μπορεί να σταματήσει, προσωρινά, τον «πόνο» τής αισθητικής περισυλλογής. Ειδικά, για την Μουσική, ο Σοπενχάουερ, πίστευε ότι είναι η ίδια η «ενσάρκωση» τής «βούλησης».

Κάποια, από τα βιβλία του, τα οποία διατυπώνουν τούς συλλογισμούς του, είναι: «Η Τέχνη τού να έχεις, πάντα, δίκιο.», «Περί Μεταφυσικής, Τέχνης, καί Έρωτος.», καί: «Περί Θανάτου.».

Επίσης, ασχολήθηκε, έντονα, με το θέμα τής γυναικείας φύσης, στα βιβλία του: «Περί Γυναικών.», καί: «Δοκίμιο για τις Γυναίκες.».

Το έργο τού Σοπενχάουερ έγινε γνωστό, κυρίως, μετά τον θάνατό του. Από αυτόν, επηρεάστηκαν κύριοι εκφραστές τού πνεύματος, όπως: ο Νίτσε, ο Αϊνστάϊν, καί: ο Μπόρχες. Αλλά, καί εκφραστές μουσικών, καί λογοτεχνικών, κινημάτων. Η φιλοσοφία του, βρήκε φανατικούς οπαδούς, σε όλον τον κόσμο, καί επηρεάζει, μέχρι καί σήμερα, τούς συγχρόνους στοχαστές.

«- Η ζωή, δεν είναι, τίποτα άλλο, παρά ένας αγώνας γιά την ύπαρξη, με την βεβαιότητα ότι, στο τέλος, θα νικηθούμε!».

Άρθουρ Σοπενχάουερ.

Για τον ΕΟΕ

Ευαγγελία Αρβανιτίδου, δημοσιογράφος

Leave a Reply