WEB TV-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
  • ΔΕΣ ΤΟ WEB TV ΜΑΣ

  • ΔΕΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΕΓΝΑΤΙΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΔΕΣ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΑΣ

ΤΟ ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΟ ΠΑΝΘΕΟΝ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΟΣ

Share Button

Η Αίγυπτος ανέπτυξε έναν από τούς ελαχίστους, σπουδαίους, και εναπομείναντες, μέχρι σήμερα, πολιτισμούς τής αρχαιότητoς. Πολλοί αρχαιολόγοι, σε όλον τον κόσμο, ερεύνησαν, και ερευνούν, τον πολιτισμό τών αρχαίων Αιγυπτίων, τα επιτεύγματά τους, και τον τρόπο με τον οποίον έζησαν, και πορεύτηκαν. Ωστόσο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον, παρουσιάζει η θρησκεία τής αρχαίας Αιγύπτου, και οι μεταβολές τις οποίες γνώρισε. Το «αιγυπτιακό πάνθεον» αριθμεί πολλά ονόματα, παρ’ όλα αυτά, ως κυριότερες θεότητες, υπήρξαν οι εξής:

Amun.svg

Άμμων: Απετέλεσε την κύρια θεότητα τής Αιγύπτου, εκείνη που δημιούργησε τον κόσμο, και έγινε «πατέρας» όλων τών θεών. Τον απεικόνιζαν με ανθρωπίνη μορφή, ενίοτε, με κεφαλή κριού και, κυρίως, με κυανούν χρώμα, ως «σύμβολο τού αοράτου». Ήταν ο θεός τής γονιμότητος και, αργότερα, καθιερώθηκε ως «προστάτης» τών Φαραώ.

320px-Sun_god_Ra.svg

Ρα: Από τις πιό σημαντικές αιγυπτιακές θεότητες, η οποία εμφανίζεται, επίσης, ως «δημιουργός τών πάντων». Ο Ρα ήταν ο «θεός τού Ηλίου», γι’ αυτό και, η απεικόνισίς του, είναι ανθρωπίνη, με κεφαλή ιέρακος, κι’ έναν ηλιακό δίσκο στήν κεφαλή του. Σύμφωνα με τον μύθο, γεννιόταν με την ανατολή τού ηλίου, και πέθαινε με την δύση του. Αργότερα, οι: Άμμων και: Ρα, «συγχωνεύθηκαν», και λατρεύονταν, πλέον, ως μία, και ενιαία, θεότητα, με το όνομα: «Άμμων-Ρα».

Egypt.Hathor

Άθωρ: Ως σύζυγος τού Ρα, αναφέρεται η θεά «Άθωρ», με όψη αγελάδος. Απετέλεσε την «θεά τής γονιμότητος». Ήταν, επίσης, συνυφασμένη με: την αγάπη, την ομορφιά, και: την απόλαυση, και λατρευόταν, με σεβασμό, απ’ όλες τις γυναίκες.

Anubis,_Nordisk_familjebok

Άνουβις: Μία, ακόμη, σπουδαία θεότητα τής Αιγύπτου, ήταν ο Άνουβις. Θεός που συνδέθηκε με τον «Κάτω Κόσμο» και την μεταθανάτια ζωή. Απεικονιζόταν με κεφαλή τσακαλιού, και η επιδερμίδα του είχε, πάντοτε, σκούρο χρώμα. Επέβλεπε την διαδικασία τής «μουμιοποίησης», στην οποία βοηθούσε και η κόρη του.

Thoth

Θωθ: Στον «Κάτω Κόσμο» ζούσε και ο Θωθ. Ήταν ο «θεός τής σοφίας και τής γραφής», και συγγραφέας τού «Βιβλίου τού Θωθ». Η όψη του ήταν ανθρωπίνη, με κεφαλή πτηνού.

Άλλες θεότητες τής Αιγύπτου ήσαν: η «θεά τού ουρανού»: Νουτ, και ο σύζυγός της: Γκέμπ, στον οποίον, οι Αιγύπτιοι, απέδιδαν τούς σεισμούς, που πίστευαν ότι προκαλούσε το γέλιο του. Ο Πτα, ήταν ο «κυβερνήτης τού Κάτω Κόσμου», και: η Ανκέτ, η «θεά τών υδάτων». Επιπλέον, υπήρχε η «θεότητα τού Νείλου»: Σατέτ και Χαπί, «τής Αλήθειας»: Μάατ, «τής Φύσης»: Κετές, «τού Φεγγαριού»: Ιάχ, και: «τού σπιτιού»: Βησά.

Ως μία «απόκοσμη», και «κακή», θεότητα, αναφέρεται: ο Απέπ, ή: Απόφις. Ήταν ο «Θεός τού Σκότους», και «είχε στόχο» να εξολοθρεύσει τον Ρα. Γιά τον λόγο αυτόν, οι Αιγύπτιοι τον αναπαριστούσαν με όψη φιδιού.

«Αιωνία εχθρός» τού Απέπ, ήταν: η θεά Μπαστέτ, κόρη τού Ρα. Πρόκειται γιά μία θεά με μορφή γάτας, καθώς, οι γάτες, αποτελούσαν ένα από τα πιό «ιερά» ζώα τής Αιγύπτου και, περί το 1850 π.Χ., εμφανίζεται η λατρεία τους ως θεών. Ήταν το «σύμβολο τής μητρότητος και τής γονιμότητος», καθώς, επίσης, και η «προστάτιδα τού Φωτός».

Με την πάροδο τών χρόνων, οι Αιγύπτιοι άρχισαν να συνοψίζουν, πολλές θεότητες, στο πρόσωπο μίας. Έτσι, ο Άμμων-Ρα, που είχε συγχωνευθεί προηγουμένως, αντικαταστάθηκε από τον Ώρο. Ο Όσιρις αντικατέστησε τον Πτα και, έπειτα, τούς θεούς τού «Κάτω Κόσμου», και η αδελφή, και σύζυγός του: Ίσιδα, συγκέντρωσε, στο πρόσωπό της, όλες τις γυναικείες θεότητες.

Έτσι, ο Όσιρις εθεωρείτο, από τούς Αιγυπτίους, ως ο «θεός τής Σοφίας και τού Πολιτισμού», αρχικά. Ο αδελφός του: Σετ, τον δολοφόνησε, και τον τεμάχισε. Ωστόσο, η σύζυγός του: Ίσις, τον επανέφερε στη ζωή. Μετά την ανάστασή του, απέκτησε έναν γιο, έγινε «βασιλεύς τών νεκρών» και, ο γιός του, βασιλεύς τής Αιγύπτου. Απεικονίζεται ως μία μούμια, με κεφαλή ανθρώπου.

Η Ίσιδα απετέλεσε την «απόλυτη θεά», και ήταν «προστάτιδα τής γονιμότητος και τής Μαγείας». Απεικονίζεται ως γυναίκα, με κεφαλή αγελάδος, συχνά καθιζομένη σ’ έναν θρόνο.

Ο γιός τού Όσιρι και τής Ίσιδος, σύμφωνα με τον μύθο, εκδικήθηκε τον θάνατο τού πατέρα του, σκοτώνοντας τον θείο του, και ανεβαίνοντας στον θρόνο τής Αιγύπτου. Λέγεται ότι έχασε το ένα του μάτι, το οποίο, έκτοτε, έγινε σύμβολο τής χώρας. Αναπαρίσταται ως «άνθρωπος με κεφαλή ιέρακος». Λατρεύτηκε ως: «θεός τού Φωτός», «θεός τού Ουρανού», και, αργότερα, ως: «εκδικητής τού Κακού».

Ακολούθως, όλες οι «δαιμονικές θεότητες», συνοψίστηκαν στο πρόσωπο τού Σετ, «κύριο εχθρό» τών τριών, αυτών, θεών. Απεικονιζόταν με πρόσωπο κυνός, και ελέγετο ότι ήταν «θεός τής ερήμου και τών καταιγίδων». Σύζυγός του, ήταν: η Νέφθυς. Ωστόσο, μετά την δολοφονία τού αδελφού του, καθιερώθηκε, στη συνείδηση τών ανθρώπων, ως ένα «κακό πνεύμα», ένας «δαίμονας», που «αντιπροσώπευε» το Χάος. Σταμάτησε να λατρεύεται από τούς Αιγυπτίους, όμως, σε κάποια μέρη, συνέχισε να υφίσταται ως θεότητα.

Κατά τον τρόπο αυτόν, στην Αίγυπτο κατέληξε να υπάρχει μία τριάδα θεοτήτων: Όσιρις, Ίσιδα, Ώρος, και η «προσωποποίηση» τών «κακών πνευμάτων»: ο Σετ.

Βέβαια, όλ’ αυτά, μέχρι την εποχή που «έφτασε», στη χώρα, ο «Κοπτικός Χριστιανισμός», και, αργότερα, ο «Μουσουλμανισμός».

Για τον Τομέα Βιογραφιών & Κουλτούρας Πολιτισμών

Κατερίνα Τόλια, δημοσιογράφος

Leave a Reply