WEB TV-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
  • ΔΕΣ ΤΟ WEB TV ΜΑΣ

  • ΔΕΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΕΓΝΑΤΙΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΔΕΣ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΑΣ

Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (VIDEO)

Share Button

Η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης σίγουρα αποτελεί μία από τις σημαντικότερες σελίδες της ελληνικής και βαλκανικής ιστορίας, μιας και η κατάσταση στα Βαλκάνια ήδη ήταν εξαιρετικά ευμετάβλητη. Η ονομασία «Βαλκάνια» ¨προέρχεται από του τουρκικό «μπαλκάν» που θα πει όρος ή υψηλή δασώδης έκταση. Ας ανατρέξουμε όμως στην ιστορία του χρόνου και να παρακολουθήσουμε τα γεγονότα που εξελίχθηκαν την περίοδο 1912- 1913.

Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι έγιναν με σκοπό να «μοιραστούν» τα εδάφη της διαλυμένης οθωμανικής αυτοκρατορίας. Μαζί με τους Έλληνες πολέμησαν οι Βούλγαροι και οι Σέρβοι. Οι Βούλγαροι ήθελαν όπως και οι Έλληνες να κατακτήσουν τη Θεσσαλονίκη. Τελικά, λόγω της επιμονής του Βενιζέλου η Θεσσαλονίκη περιήλθε στην κατοχή των Ελλήνων, αλλά μόνο μετά απ’ έναν κυκεώνα περιπετειών, πολιτικών ελιγμών, αντικρουόμενων απόψεων και τολμηρών επιλογών.

Το διεθνές υπόβαθρο εκείνης της περιόδου έκανε τον τότε πρωθυπουργό Βενιζέλο ν’ ανησυχεί έντονα για τη θέση της χώρας στη νομή της εδαφικής πίτας. Ήδη από το 1912 στην Οθωμανική Αυτοκρατορία εμφανίστηκε το κίνημα των Νεότουρκων. Οι Νεότουρκοι παρά τις υποσχέσεις τους για ανεξιθρησκία και σεβασμό στο «ξένο» στοιχείο της αυτοκρατορίας, όταν πήραν στα χέρια τους την εξουσία κάθε άλλο παρά σεβάστηκαν τους χριστιανούς και τ’ άλλα έθνη. Αμέσως άρχισαν οι εθνοκαθάρσεις και οι βιαιοπραγίες. Αποτέλεσμα αυτής της τακτικής ήταν να συνάψουν μυστικές συμφωνίες τα βαλκανικά έθνη, εναντίον της καταπίεσης και της βίας.

Το σκηνικό των γεγονότων συμπληρώνει στο χαώδες τοπίο το Κρητικό Ζήτημα και η προσωρινή απελευθέρωση των Δωδεκανήσων το 1991- 1912. Αυτά και μόνο ήταν αρκετά, ώστε να προκαλέσουν τη δυναμική παρέμβαση του Βενιζέλου. Η Ελλάδα τάσσεται στο πλευρό της Βουλγαρίας και της Σερβίας. Στέλνουν τελεσίγραφο στην Υψηλή Πύλη, με το οποίο ζητούν την ικανοποίηση μια σειρά αιτημάτων, όπως για παράδειγμα την επικύρωση της εθνικής αυτονομίας των χριστιανικών κοινοτήτων.  Το τελεσίγραφο απορρίπτεται και η κήρυξη του πολέμου βρισκόταν πλέον, προ των πυλών.

ggt

Τα μέτωπα.

Αμέσως οι Σύμμαχοι χωρίστηκαν σε μέτωπα. Η λογική απλή. Όποιος από τους συμμάχους κατάφερνε ν’ απελευθερώσει κάποια από τα εδάφη, γίνεται αυτομάτως ο κάτοχος τους. Στη Βόρεια Μακεδονία και την Αλβανία προήλαυναν οι Σέρβοι και οι Μαυροβούνιοι, στο μέτωπο της Νότιας Μακεδονίας και Ηπείρου, οι Έλληνες. Οι Βούλγαροι αν και αναπτύχθηκαν στη Θράκη, ουσιαστικά είχαν στραμμένες τις κεραίες τους προς τη Θεσσαλονίκη.

Οι καθοριστικές κινήσεις.

Στο ελληνικό στρατόπεδο διατυπώθηκαν παράλληλα δύο εκ δια μέτρου αντίθετες απόψεις σχετικά με την έκβαση του πολέμου. Οι μεν με κύριο εκφραστή τον αρχιστράτηγο Κωνσταντίνο πίστευαν, ότι η πορεία του ελληνικού στρατού θα πρέπει ν’ ακολουθήσει τη διαδρομή των Οθωμανών, αφού ο βασικός στόχος δεν είναι η κατάληψη των θέσεων αλλά η νίκη του αντιπάλου. Από την άλλη ο Βενιζέλος, είχε διαφορετική άποψη. Διείδε τις επεκτατικές διαθέσεις των Βουλγάρων προς τη Θεσσαλονίκη και αναγνώρισε τη στρατηγική και πολιτική σπουδαιότητα της θέσης αυτής.

Τελικά, ο Κωνσταντίνος πείθεται υπό την πίεση του πατέρα του Γεωργίου Β’ και του Βενιζέλου, ο οποίος τον καθιστούσε υπεύθυνο σε περίπτωση αποτυχίας κατάληψης της πόλης να κατευθυνθεί προς τη Θεσσαλονίκη. Και τελικά φτάνει στις 25 Οχτωβρίου. Ο Χασάν Ταξίν Πασάς, ο οποίος υπερασπίζεται τη Θεσσαλονίκη, αναγκάστηκε να την παραδώσει στους Έλληνες. Όμως έθεσε ένα όρο για την υπογραφή της συμφωνίας. Ν’ αποσυρθεί με το στρατό και τον οπλισμό του στο Καραμπουρνού και να παραμείνει εκεί μέχρι το τέλος του πολέμου. Φυσικά η πρόταση απορρίφθηκε από τον Κωνσταντίνο.

Ο Χασάν Ταξίν Πασάς δέχθηκε τους όρους που έθεσε ο Κωνσταντίνος και στις 26 Οχτωβρίου οι πληρεξούσιοι αξιωματικοί Ιωάννης Μεταξάς και Βίκτωρ Δούσμανης υπογράφουν τα πρωτόκολλα παράδοσης της πόλης στον ελληνικό στρατό.

apeleftherosi_Thessalonikis

Και τελικά η Θεσσαλονίκη περιήλθε στην κατοχή των Ελλήνων. Μάλιστα το γεγονός επισφράγισε και ο βασιλιάς Γεώργιος με την είσοδο του στην πόλη και τη μεγαλοπρεπή λειτουργία που παρακολούθησε στον ιερό ναό του Αγίου Μηνά. Οι κάτοικοι της πόλης κυρίως οι Μουσουλμάνοι υποδέχτηκαν το βασιλιά μουδιασμένοι.

Η ιστορία της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης είναι από τα πιο ένδοξα κεφάλαια της εθνικής μας πορείας μέσα στο χρόνο και στο χώρο. Και ίσως το μεγαλύτερο, αν αναλογιστεί κανείς, ότι λίγα χρόνια αργότερα ένα άλλο κεφάλαιο της ιστορίας, αυτό της μικρασιατικής καταστροφής θα αποτελέσει ένα από τα τραγικότερα και δυσκολότερα στην ανάλυση τους για ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Για τον Τομέα Βιογραφιών & Κουλτούρας Πολιτισμών

Σοφία Ραμοπούλου, δημοσιογράφος

Leave a Reply