WEB TV-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
  • ΔΕΣ ΤΟ WEB TV ΜΑΣ

  • ΔΕΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΕΓΝΑΤΙΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • ΔΕΣ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΑΣ

PIERCING

Share Button

Η ιδεολογία του piercing έχει γίνει πολύ δημοφιλής στην κυρίαρχη κουλτούρα τα τελευταία χρόνια, αλλά η πρακτική του, δεν αποτελεί νέο φαινόμενο στην ιστορία των πολιτισμών.Ειδικότερα, είναι μια παράδοση που ζεί εδώ και αιώνες – ιδίως το τρύπημα των λοβών και του κάτω χείλους. Για πολλές από τις φυλές του κόσμου, είναι ακόμα μία ουσιαστική τροποποίηση του οργανισμού. Εμφανίστηκε ανεξάρτητα, σε διαφορετικές τοποθεσίες όπως Βόρεια Αμερική, Αμαζόνιος, Ασία, Αφρική, Πολυνησία και Νέα Ζηλανδία. Η πρακτική αυτή έχει προκαλέσει αυξανόμενο ενδιαφέρον και στους δυτικούς πολιτισμούς, στο πέρας του χρόνου.ΤοPiercing χρονολογείται στους χρόνους της Αγίας Γραφής και ίσως αρκετά νωρίτερα.

Ο λοβός του αυτιού ήταν πιθανώς η πρώτη προσπάθεια του ανθρώπου στην ιστορία των piercing, λόγω της ευκολίας με την οποία γινόταν. Το παλαιότερο μουμιοποιημένο σώμα που βρέθηκε με χαρακτηριστικό τρύπημα αυτιών και εκτεταμένους λοβούς(7-11μμ σε διάμετρο) ανακαλύφθηκε παγωμένο σε έναν αυστριακό παγετώνα με τις έρευνες να αποκαλύπτουν ότι η ηλικία του είναι άνω των 5.000 ετών. Τα πρώτα τρυπήματα αυτιών προέκυψαν μεταξύ των πρωτόγονων φυλών για μαγικούς σκοπούς. Πιστεύοντας ότι οι δαίμονες και τα πνεύματα απωθούνταν από μέταλλο, η κάθε φυλή φορούσε μεταλλικά αυτοσχέδια αντικείμενα προσαρμοσμένα στα σημεία που διαλέγονταν, για να αποτραπεί η διείσδυση των κακών πνευμάτων. Οι ναυτικοί καταλήγουν σε αυτή τη μέθοδο για τη βελτίωση της όρασης τους, ενώ σε περίπτωση θανάτου σε κάποια ξένη ακτή-χώρα, τα κοσμήματα θα χρησιμοποιούνταν ώστε να οργανωθεί και να πληρωθεί μια χριστιανική ταφή. Σε πολλές κοινωνίες, το τρύπημα των αυτιών ασκείται ως ένα τελετουργικό που σηματοδοτεί την εφηβεία, εκ των οποίων το καθένα κόσμημα συμβολίζει τον κάθε γονιό κι την εξάρτηση του εφήβου από τους γονείς.

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι είναι από τους παλαιότερους λαούς που χρησιμοποιούσαν την τεχνική των τεντωμένων λοβών των αυτιών. Τους κοσμούν περίτεχνα και θέτουν περιορισμούς όσο αναφορά το είδος piercing που θα επέλεγαν-όπως επέβλεπαν οι κανονισμοί από την Βασιλική οικογένεια. Ένα ενδιαφέρον γεγονός είναι ότι μόνο ο Φαραώ είχε το δικαίωμα να έχει σκουλαρίκι στον ομφαλό ενώ οποιοσδήποτε άλλος επιχειρούσε να το αποκτήσει, απειλούταν με εκτέλεση. Οι Αιγύπτιοι φορούσαν σκουλαρίκια για να εμφανίσουν τον πλούτο τους και να απεικονίσουν την ομορφιά τους. Ταυτόχρονα, οι αρχαίοι Ρωμαίοι αποτύπωναν στα piercings πάντα ένα σκοπό. Θα τρυπήσουν τις θηλές τους για να δηλώσουν τη δύναμη και την αρρενωπότητα. Ήταν στην πραγματικότητα ένα σήμα τιμής καθώς αποδεικνύεται η αφοσίωσή τους στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Επιπλέον,συμβόλιζε την ενότητα και τον δεσμό ανάμεσα στα μέλη του ρωμαϊκού στρατού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ίδιος ο Ιούλιος Καίσαρ, ο οποίος έφερε τρυπήματα στο στήθος για να δείξει τη δύναμή του και να δηλώσει την ενότητα με τους άντρες του.

Την ίδια περίπου εποχή, οι Αζτέκοι, Μάγια και διάφορα φύλα Ινδιάνων της Αμερικής διαπέρασαν τη γλώσσα τους με ατσάλινα σκουλαρίκια, ως μέρος των θρησκευτικών τελετών. Πίστευαν ότι το τελετουργικό αυτό τους έφερε πιο κοντά στους θεούς τους ως ένα είδος λειτουργικής αφαίμαξης. Η γλώσσα ήταν τρυπημένη για τη λήψη αίματος για να εξευμενίσουν τους θεούς και να δημιουργηθεί μια εναλλακτική κατάσταση της συνείδησης, έτσι ώστε ο ιερέας ή σαμάνος να μπορεί να επικοινωνεί με τους θεούς.Οι πολεμιστές θεωρούσαν τις πρακτικές αυτές υποχρεωτικές για το αξίωμά τος, και μάλιστα το χαρακτηριστικό τρύπημα γινόταν ανάμεσα από το διάφραγμά τους ώστε να εμφανίζουν περισσότερη σκληρότητα απέναντι στους εχθρούς τους. Ομοίως, ορισμένες φυλές στη Νέα Γουινέα και τα Νησιά του Σολομώντος θα προβούν σε τέτοιες τεχνικές αλλά αυτή την φορά στην γλώσσα. Κοινά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν οστά, χαυλιόδοντες και τα φτερά.

Στην Κεντρική και τη Νότια Αμερική, οι γυναίκες με labrets στα χείλη θεωρήθηκαν πιο όμορφες. Το δέρμα ήταν συχνά τεντωμένο σε απίστευτα μεγέθη ενώ σταδιακά προστέθηκαν μεγάλες ξύλινες πλάκες για να τονίσουν τα χείλη. Μόνο δύο φυλές διαπερνούν τα χείλη με δαχτυλίδι: η φυλή Ντόγκον του Μάλι και Νούμπα της Αιθιοπίας. Μεταξύ των Ντόγκον, η διάτρηση των χειλιών έχει θρησκευτική σημασία-πιστεύουν ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε από τον πρόγονό τους,το πνεύμα “Noomi” σύμφωνα με το οποίο ανάμεσα στα δόντια του γινόταν ύφανση νήματος όμως αντί για νήμα παράχθηκε η ομιλία και για αυτό το λόγο θεωρούταν η κορυφαία θεότητα. Όλα τα άλλα είδη piercing στο χείλος που ασκούνται σε όλο τον κόσμο γίνονται με labrets, για τα οποία χρησιμοποιείται μια βελόνα από ξύλο, ελεφαντόδοντο, μέταλλο, ή ακόμη και χαλαζία κρυστάλλων. Μεταξύ των φυλών της Κεντρικής Αφρικής και της Νότιας Αμερικής, το piercing Labret στοχεύει στο να ωθήσει το δέρμα σε εξαιρετικά μεγάλα μήκη, ενώ οι μεγάλες πλάκες από ξύλο ή πηλό τοποθετούνται στη θέση των ακίδων Labret κατά την πάροδο του χρόνου.

Μεταξύ των αρχαίων Αζτέκων και των Μάγια,το Labret piercing (δηλαδή «Tentetl” για τους Αζτέκους) προοριζόταν για τα άρρενα μέλη των ανώτερων καστών, τα οποία φορούσαν ένα υπέροχο labret διαμορφωμένο από καθαρό χρυσό ενώ οι παραστάσεις που απεικονίζονται επάνω τους μοιάζουν με φίδια.Επιπλέον, δημοφιλή είναι και τα χρυσά labrets με πέτρες τοποθετημένες μέσα τους, και Labret κοσμήματα από νεφρίτη ή οψιανό. Οι Αμερικάνοι Ιθαγενείς του Βορειοδυτικού Ειρηνικού και οι λαοί των Inuit του Καναδά και τη βόρεια Αλάσκα φορούσαν labrets διαμορφωμένα από θαλάσσιο ίππο, από ελεφαντόδοντο, κέλυφος αυγού της θάλασσας, οστά, οψιανό, και ξύλο.Η Makololo φυλή του Μαλάουι φοράει στο άνω χείλος πλάκες που ονομάζονται Pelele. Οι πρακτικές αυτές σηματοδοτούν την ομορφιά. Οι άνδρες έχουν γένια, οι γυναίκες δεν έχουν.Με την λογική αυτή οι άνδρες πιστεύουν, ότι τα « πελελε» είναι το μόνο όμορφο χαρακτηριστικό μίας γυναίκας.Στο άθροισμα, η συγκεκριμένη τεχνική αποτελεί μια ιεροτελεστία αρραβώνα.

Οι γυναίκες των Αζτέκων και των Μάγια θα φορούν επίσης labrets στο χείλος φτιαγμένο από Jade και χρυσό, περίτεχνα σκαλισμένα με μυθικά ή θρησκευτικά στοιχεία, τα οποία θεωρήθηκαν ως πρακτική έλξης των ανδρών αφού σύμφωνα με τον σκοπό τους ενισχύουν την σεξουαλικότητα. Τον 16ο αιώνα, το piercing στη μύτη μεταφέρθηκε στην Ινδία από τη Μέση Ανατολή από τους Mughal αυτοκράτορες. Στην Ινδία, ένα στήριγμα (που ονομάζεται “Phul”) ή ένας δακτύλιος (δηλαδή “Nath”) συνήθως φοριέται στο αριστερό ρουθούνι, αν και τα δύο ρουθούνια είναι τρυπημένα σε ορισμένες περιοχές. Ο λόγος που το αριστερό ρουθούνι είναι πιο συχνά τρυπημένο οφείλεται σε εκείνο το σημείο που σχετίζεται με τα γυναικεία αναπαραγωγικά όργανα στην Αγιουρβέδα (δηλαδή ινδική ιατρική).Το piercing υποτίθεται ότι θα κάνει τον τοκετό ευκολότερο και θα μειώσει τους πόνους της περιόδου.
Μετά την δυτική ανακάλυψη του piercing στη μύτη με δακτυλίους,προέκυψε το ενδιαφέρον για το τρύπημα του σώματος . Το συγκεκριμένο piercing έχει ασκηθεί από τις φυλές των Βεδουίνων της Μέσης Ανατολής, των ανθρώπων Beja της Αφρικής και των Τραυλών Αβορίγινων για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.Κατά τη διάρκεια της Αναγέννησης και της ελισαβετιανής εποχής, σχεδόν κάθε αρσενικό μέλος της αριστοκρατίας θα έχει τουλάχιστον ένα σκουλαρίκι, αν όχι περισσότερα. Μεγάλα μαργαριτάρια και τεράστια ρομβοειδή καρφιά αποτελούσαν ένα πολύ καλό τρόπο για να διαφημίσει κανείς τον πλούτο του.

Οι λόγοι για τη σωματική διάτρηση της σύγχρονης εποχής, ποικίλουν σε μεγάλο βαθμό. Μερικοί άνθρωποι το εφαρμόζουν για θρησκευτικούς ή πνευματικούς λόγους, ενώ άλλοι για την αυτο-έκφραση. Άλλοι για την αισθητική αξία, για τη σεξουαλική ευχαρίστηση, την πολιτισμική συμμόρφωση ή ακόμα και για την εξέγερση εναντίον της κοινωνίας. Η πρακτική έχει αναπτύξει πολλές παραλλαγές του στυλ και των τεχνικών σε όλο τον κόσμο. Σε ορισμένες περιοχές, ο συνδυασμός των βαρών προστίθεται βαθμιαία, έτσι ώστε οι λοβοί των αυτιών να τεντωθούνκαι να αποκτήσουν μεγαλύτερο μέγεθος από το αρχικό μήκος. Σε κάποιες παραδόσεις οι μεγάλοι λοβοί των αυτιών θεωρούνται ελκυστικοί και όχι τα κοσμήματα που τους κοσμούν. Πολλές φορές το piercing και stretching αποτελεί μέρος των ιεροτελεστιών, ως βήμα στην ενήλικη ζωή. Σε ορισμένα μέρη της Αφρικής οι γυναίκες αρχίζουν να τεντώνουν τα χείλη τους έξι μήνες πριν από το γάμο. Το μέγεθος της πλάκας στο χείλος δείχνει τον αριθμό των ζώων που σύζυγος θα πρέπει να πληρώσει ως προίκα της.

Στα δυτικά, το τρύπημα της μύτης εμφανίστηκε για πρώτη φορά μεταξύ των hippies που είχαν ταξιδέψει στην Ινδία στα τέλη του 1960. Στη δεκαετία του 1970, η πρακτική του τρύπημα της μύτης εγκρίθηκε από το punk κίνημα ως σύμβολο της εξέγερσης κατά των συντηρητικών αξιών.Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, άρχισε η αύξηση της δημοτικότητας της πρακτικής μεταξύ της ομοφυλοφιλικής υποκουλτούρας. Ακόμη, το τρύπημα αυτιών για κάποιο χρονικό διάστημα ήταν πολιτιστικά απαράδεκτο για τις γυναίκες.
Το bodypiercing σε γενικές γραμμές έγινε πιο δημοφιλές στις Ηνωμένες Πολιτείες στη δεκαετία του 1990, με την αυξανόμενη διαθεσιμότητα και την πρόσβαση στα τρυπήματα στον ομφαλό, τη μύτη, τα φρύδια, τα χείλη, τη γλώσσα, τις θηλές και τα γεννητικά όργανα. Το 1993, , ένα τρύπημα του ομφαλού απεικονίστηκε στα MTV Video Music Awards, “Cryin ‘”, το οποίο ενέπνευσε μια πληθώρα νέων γυναικών-οπαδούς του piercing -να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

Παράλληλα με τις παραδοσιακές τεχνικές διάτρησης, τα σύγχρονα piercing περιλαμβάνουν τεχνικές παραλλαγής, όπως τσέπες και σάρκα συρραφής(μέχρι το 2007 οι τεχνικές αυτές πραγματοποιούνταν από εξειδικευμένους επαγγελματίες του χώρου).Οι σύγχρονες πρακτικές piercing σώματος περιλαμβάνουν επίσης την δερματική αγκύρωση ή δερματική piercing, η οποία συνδυάζει τη διάτρηση και την εμφύτευση ώστε να δημιουργηθεί ένα ενιαία σημείο ανοίγματος του σώματος για να διαφανεί μόνο το ένα ή και τα δύο άκρα του κοσμήματος. Ενώ αυτή η τεχνική μπορεί να πραγματοποιηθεί σχεδόν οπουδήποτε στο σώμα, από το 2007 εφαρμόστηκε ανάμεσα στα μάτια, στο στήθος, ή στο δάχτυλο, για την προσομοίωση ενός δαχτυλιδιού.Παράλληλα, η εμφύτευση γίνεται στα ανώτερα δερματικά στρώματα κάτω από το επιδερμικό στρώμα με στόχο την εμφάνιση του σχήματος του κοσμήματος ως ανάγλυφο και ως μέρος το σώματος του ενδιαφερομένου.

Οι λόγοι για τη εφαρμογή των piercings ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό. Σύμφωνα με έρευνες, η σημαντικότερη αιτία ανάγεται στην προσπάθεια των ατόμων να εκφράσουν και να προωθήσουν την προσωπικότητά τους.Πολλοί, μαλιστα επιθυμούν να τρυπήσουν κάποιο μερος του σώματός τους για να τιμήσουν ορόσημα γεγονότα που συγκλόνισαν την ζωή τους ή προσπαθούν να ξεφύγουν από αυτά.Είναι άξιο να σημειωθεί ότι μερικά κακοποιημένα άτομα μέσω του piercing διεκδικούν μέρη του σώματός τους από τις μνήμες της κακοποίησης. Από άλλη οπτική γωνία το piercing μπορεί να επιλεγεί για απλή αισθητική αξία, για να επισημανθούν συγκεκριμένες περιοχές του σώματος, όπως το τρύπημα του ομφαλού μπορεί να αντανακλά την ικανοποίηση μιας γυναίκας με το σχήμα και την κατάσταση του στο στομάχι της. Μερικοί άνθρωποι κάνουν κοσμητικά τρυπήματα, μόνιμα ή προσωρινά, για να ενισχύσουν τη σεξουαλική ευχαρίστησή τους.

Γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ των αυτο-εκφραστικών piercing και των «πνευματικών piercing», μια ανάλυση των τελευταίων δεκαπέντε ετών που δημοσιεύθηκε το 2011, «Body Piercing, Ταυτότητα και Κατασκευή» διαπίστωσε ότι τα δημόσια piercing υπηρέτησαν ως μηχανισμός της επιταχυνόμενης συναδελφικότητας και της πολιτικής επικοινωνίας, ενώ τα ιδιωτικά τρυπήματα χρησίμευσαν για την ενίσχυση της σεξουαλικότητας και την ανάδειξη της ετεροκανονικότητας.

Τέλος, το piercing σώματος, ενώ έχει γνωρίσει ραγδαία αύξηση και εξέλιξη την τελευταία πενταετία παραμείνει αμφιλεγόμενο, ιδιαίτερα στη νεολαία. Ορισμένες χώρες επιβάλλουν την ηλικία των νόμων που απαιτούν συναίνεση και γονική άδεια για τους ανηλίκους, ώστε να λάβουν τρυπήματα στο σώμα.Αδιαμφισβήτητα, το piercing είναι μια μορφή δημιουργικότητας και καλλιτεχνικής έκφρασης, που χρησιμοποιείται κυρίως για την ανάδειξη της ομορφιάς και των ιδιαίτερων σημείων του σώματος.

Για τον Τομέα Βιογραφιών και Κουλτούρας Πολιτισμών

Σοφία Χρήστου, δημοσιογράφος

Leave a Reply