Η Natacha Atlas είναι Βελγίδα παγκοσμίου φήμης τραγουδίστρια αιγυπτιακής καταγωγής γνωστή για την ανάμειξη της αραβικής με την δυτική μουσική και ιδιαίτερα με το hiphop. Η ίδια όρισε την μουσική της ως “chaabi moderne”(μοντέρνα pop μουσική) Η μουσική της έχει επηρεαστεί από πολλά είδη όπως το Maghrebain, το hiphop, το drum and bass και τη regge.

Στο ενεργητικό της έχει εννέα στουντιακά άλμπουμς, ένα live, τέσσερεις συλλογές, 18 singles και ένα video άλμπουμ. Έκανε την πρώτη της εμφάνιση στις αρχές του 1990 εμφανιζόμενη σε δισκογραφικές δουλειές που ηχογράφησαν οι iLoca! και οι Jah Wobbles Invaders of the Heart. Το 1993, η Atlas έγινε μέλος ενός ethnic ηλεκτρονικού συγκροτήματος των Transglobal Underground ως κεντρική τραγουδίστρια και χορεύτρια του χορού της κοιλιάς.

Η Atlas κυκλοφόρησε το πρώτο σόλο άλμπουμ της με τίτλο «Diaspora» τον Μάρτιο του 1995. Το άλμπουμ είναι ένα υβρίδιο μουσικών ειδών, που συνδυάζει τα μουσικά είδη της trance, techno και την παραδοσιακή Αραβική μουσική. Έφτασε στο νούμερο 123 των καταλόγων για τα άλμπουμς στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Το «Halm», το δεύτερο στουντιακό άλμπουμ της, κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1997. Περιλάμβανε συνεργασίες σε ντουέτο με τον Sawt El Atlas και τον Αιγύπτιο συνθέτη Essam Rashad. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το άλμπουμ έφτασες στην θέση 128. Η Τρίτη δισκογραφική δουλειά της Atlas, «Gedida», ακολούθησε τον Μάρτιο του 1999. Έφτασε στην θέση 19 στους καταλόγους των άλμπουμ στην Γαλλία και περιλάμβανε τον πρώτο της τραγούδι που μπήκε μέσα στα 20 καλύτερα το «Mon Amie La Rose».

Η Atlas κυκλοφόρησε το τέταρτο στουντιακό άλμπουμ της «Ayeshteni» τον Μάιο του 2001. έφτασε στην θέση 36 στην Γαλλία και στην θέση 46 στο Βέλγιο.

Μετά από δύο χρόνια απουσίας η Atlas κυκλοφόρησε το έκτο στουντιακό της άλμπουμ «Something Dangerous» τον Μάιο του 2003. Περιλαμβάνονται συνεργασίες με τον Βρετανό συνθέτη Jocelyn Pook και την Ιρλανδή τραγουδίστρια Sinead OConnor, το άλμπουμ έφτασε στο νούμερο 13 στις Ηνωμένες Πολιτείες στον κατάλογο του Billboard για τα Άλμπουμ της παγκόσμιας μουσικής.

«The Best of Natacha Atlas», μια συλλογή τραγουδιών της και το συνοδευτικό video album κυκλοφόρησαν το 2005.

Τον Απρίλιο του 2006 κυκλοφορεί το έβδομο άλμπουμ της «Mish Maoul» και φτάνει στην θέση 12 στα US World Music Albums.

Το όγδοο άλμπουμ της «Ana Hina» κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2008. Ηχογραφήθηκε με τον Mazeeka Ensemble καθώς και με την συμμετοχή Αράβων τραγουδιστών.

Το ένατο άλμπουμ της Atlas «Mounqalida» κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2010 μια συμπαραγωγή με τον Samy Bishai, ανακαλύπτει κλασικές ενορχηστρώσεις, μουσικούς δρόμους της jazz και της αραβικής μουσικής και εμπνεύστηκε από τους στίχους του Ινδού ποιητή Radindranath Tagore.

Τον Μάιο του 2013 η Atlas κυκλοφορεί το «Expressions: Live in Toulouse», ένα άλμπουμ ανέδειξε την εκφραστική φωνή της χρησιμοποιώντας σε μεγάλο βαθμό ορχηστρικά μοτίβα από την Μέση Ανατολή.

Οι πιο πρόσφατες δημιουργίες της το «Myriam Road» κυκλοφόρησε στις 23 Οκτωβρίου του 2015.

Προσωπική ζωή

Η Natacha Atlas γεννήθηκε στο Schaerbeek των Βρυξελλών.

Ο πατέρας και η μητέρας της ήταν Εβραίοι, η ίδια μεγάλωσε στη Μαροκινλή συνοικία των Βρυξελλών όπου και έμαθε να μιλάει γαλλικά, ισπανικά, αραβικά και αγγλικά και εξοικειώθηκε με την αραβική κουλτούρα. Έζησε εκτός από τις Βρυξέλλες και στην Αίγυπτο, στην Ελλάδα και στην Αγγλία.

Τραγουδάει σε αρκετές γλώσσες. Έμαθε αγγλικά όταν οι γονείς της χώρισαν και μετακόμισε μαζί με την Αγγλίδα μητέρα της στο Northampton, ενώ ήδη είχε μάθει να μιλάει τα γαλλικά. Αργότερα έμαθε αραβικά και ισπανικά.

Η Atlas επέστρεψε στο Βέλγιο σε ηλικία 24 ετών. Εργάστηκε ως χορεύτρια του χορού της κοιλιάς και ως τραγουδίστρια σε ένα συγκρότημα salsa.

Σημαντικές στιγμές στην καριέρα της

Σημαντική στιγμή στην καριέρα της και από εκεί που ξεκίνησαν όλα ήταν όταν τον Απρίλιο του 1989 έκανε την πρώτη της ηχογράφηση στα φωνητικά του συγκροτήματος jLoca!’s Encantador. Κατά την διάρκεια των ηχογραφήσεων της με τους jLoca! γνώρισε τους Transglobal Underground. Τότε οι TGU είχαν ένα Top 40 τραγούδι επιτυχία το «Templehead» και η Atlas έγινε η κεντρική τραγουδίστρια τους και η χορεύτρια τους.

Το 1999 η Atlas συνεργάστηκε με τον David Arnold στο τραγούδι «One Brief Moment» το οποίο μπήκε στο άλμπουμ για την ταινία του «James Bond: You Only Live Twice» και της έδωσε την ευκαιρία να την γνωρίσει ένα ευρύτερο κοινό. Είχε προηγηθεί δύο χρόνια νωρίτερα η συνεργασία με το Arnold στο άλμπουμ «Shaken and Stirred», όπου περιλαμβάνονταν η μεγάλη επιτυχία «From Russia with Love» για την ομώνυμη ταινία. Επίσης, την ίδια χρονιά συνεργάστηκε με τον Jean Michel Jarre για το τραγούδι «Cest La Vie» στο άλμπουμ του «Metamorphoses».

Ο κινηματογράφος βοήθησε την Atlas να γίνει ευρύτερα γνωστή και να πάρει τον τίτλο της «παγκόσμιας τραγουδίστριας». Η μουσική της έχει χρησιμοποιηθεί σε πολλά soundtracks, όπως το «Kidda» στο «Sex and the City 2». Το 2003 η φωνή της ακούγεται στο «Hulk» στο τραγούδι «Captured».

Άλλες ταινίες στις οποίες έχει συνεισφέρει στα soundtrack τους είναι: Whatever Lola Wants, BinJip ή 3-Iron (Gafsa 2004), Kingdom of Heaven του Ridley Scott (Light of Life), Brick Lane (2007), I cant Think Straight (2008).

Το 2007 συμμετέχει στο έβδομο άλμπουμ της Belinda Carlisle «Voila». To 2008 η Atlas κυκλοφορεί ένα νέο άλμπουμ που έλαβε πολύ καλές κριτικές και συμμετέχει στο άλμπουμ του Peter Gabriel «Big Blue Ball» στο τραγούδι « Habibe».

Η θρησκευτική της ταυτότητα και οι πολιτικό-κοινωνικές της δράσεις

Η Atlas έχει πει στο παρελθόν ότι είναι «στην πραγματικότητα είμαι μουσουλμάνα» και ότι ταυτίζεται με την φιλοσοφία του Sufism, της βαθύτερης μυστικιστικής διάστασης του Ισλάμ. Και επίσης, πρόσθεσε ότι στις μέρες μας προτιμά να λέει ότι έχει καταγωγή από την Αγγλία και την Μέση Ανατολή και να αφήνει το θέμα του θρησκεύματος στην άκρη.

Το 2001 ανακηρύχθηκε Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως για θέματα ενάντια στον Ρατσισμό από τα Ηνωμένα Έθνη. Η επιλογή της γι’ αυτή την θέση έγινε, όπως δήλωσε η Mary Robinson, πρόεδρος στο συμβούλιο των Ηνωμένων Εθνών για θέματα Κατά του Ρατσισμού, γιατί η Atlas ενσωματώνει το μήνυμα ότι υπάρχει μια δύναμη στην διαφορετικότητα. Ότι οι διαφορές μας, εθνοτικές, φυλετικές, θρησκευτικές, είναι πηγή πλούτου και όχι φόβου.

Η Atlas ασχολήθηκε πολύ και με το θέμα του αντι-σιονισμού. Γι’ αυτόν τον λόγο τον Μάρτιο του 2011 ανακοίνωσε ότι θα έπαιρνε μέρος στο μποϊκοτάζ των Ισραηλινών και ότι είχε αποσυρθεί από τις προγραμματισμένες εμφανίσεις της στο Ισραήλ. Και εξήγησε τους λόγους: « Θα είχα προσωπικά ζητήσει τους φίλους μου στο Ισραήλ να πολεμήσουν αυτό το απαρχάιντ με ειρήνη μέσα στις καρδιές τους, αλλά μετά από πολύ σκέψη βλέπω τώρα ότι θα ήταν πιο αποτελεσματικό να μην πάτε στο Ισραήλ μέχρι αυτό το συστηματικό απαρχάιντ σταματήσει μια για πάντα

Μέσα από την μουσική πορεία της Natacha Atlas κανείς μπορεί να νιώσει καλά αυτό που λέμε ότι δεν υπάρχουν σύνορα στην μουσική. Το παλιό με το καινούργιο, η Ανατολή με την Δύση «παντρεύονται» και δημιουργούν το μουσικό αποτέλεσμα που η Atlas σύστησε στο κοινό με τόσο επιτυχημένο τρόπο. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι ότι η Natacha Atlas εκτός από την εκπληκτική της μουσική, τις φωνητικές τις ικανότητες και την μοναδική θέση που κατάφερε να κερδίσει επάξια στην παγκόσμια μουσική σκηνή, ανήκει σε εκείνη την ομάδα των καλλιτεχνών που τρέφουν βαθιές ευαισθησίες και ουσιαστικό ενδιαφέρον για σημαντικά θέματα που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα όπως είναι οι διαφορετικότητα των λαών και των ανθρώπων και δρα για την εξάλειψη τους.

Για τον Τομέα Βιογραφιών & Κουλτούρας Πολιτισμών:

Σοφία Μαγουλιώτη, Υπεύθυνη Τομέα Βιογραφιών & Κουλτούρας Πολιτισμών.

Γράψε απάντηση

Γράψε ο σχολιό σου
Γράψε το όνομά σου