Εξώφυλλα που άφησαν εποχή, γεγονότα, ιστορίες, αποτυπώθηκαν στο χαρτί με μοναδικό τρόπο, δίνοντας το στίγμα μιας ολόκληρης εποχής. Άλλα μας δώσανε αιώνια διδάγματα ζωής, άλλα τάραξαν τα νερά, άλλα μας έκαναν να αλλάξουμε τρόπο σκέψης, εξοικειώνοντας το κοινό με θέματα ταμπού.

Έχει πεθάνει ο Θεός;, Απρίλιος 1966


Εκεί στη δεκαετία του ’60 που το κίνημα της αμφισβήτησης της θρησκείας είχε φουντώσει, το Time έρχεται να δώσει καταφύγιο στο θέμα με έναν γραφιστικό μινιμαλισμό του εξωφύλλου όπως κανένα άλλο έντυπο δεν θα τολμούσε να αρθρώσει δημόσια. Με μαύρο φόντο το οποίο εντείνει περισσότερο τη φράση ‘’Έχει πεθάνει ο Θεός;’’, ένα εξώφυλλο που συναντά την κατακραυγή από μεγάλο μέρος της κοινωνίας αλλά μένει στην ιστορία για την προκλητικότητα της ερώτησης του, καθώς γέννησε πολλά ερωτήματα καθώς η σκέψη πολλών ήταν τρεμάμενοι σε θέματα της θρησκείας σε μια ‘’ελεύθερη’’ ακόμη εποχή για τα δεδομένα των 60s.Το εξώφυλλο αυτό ήταν υπεύθυνο για τον μεγαλύτερο αριθμό επιστολών αναγνωστών που έλαβε ποτέ η συντακτική ομάδα στην ιστορία του περιοδικού.

Η ωμή βία του πολέμου σε ένα κοιμισμένο αμερικανικό κοινό, Νοέμβριος 1965


ΗΠΑ και Βιετνάμ ο πόλεμος που έχουν κηρύξει μαίνεται, οι Αμερικάνοι συλλαμβάνουν έναν Βιετκόνγκ φιμώνοντας τον στερώντας του το ανθρώπινο δικαίωμα του ελεύθερου λόγου. Ο φωτογράφος Paul Schutzers βρίσκετε στο σωστό χρόνο τη σωστή στιγμή για να απαθανατίσει την ωμή αλήθεια, η οποία θα γίνει εξώφυλλο στο θρυλικό LIFE, επηρεάζοντας την αμερικανική κοινή γνώμη, η οποία άρχισε να επικρίνει την αμερικανική εξωτερική πολιτική.
Ο Χίτλερ.. άνδρας της χρονιάς, Ιανουάριος 1939


Ο Χίτλερ παίζει τον ‘’ύμνο του μίσους’’ σε εκκλησιαστικό όργανο κάτω από τα θύματα του ενώ η ναζιστική ιεραρχία παρακολουθεί τη σκηνή. Μια από τις πιο τολμηρές κινήσεις ενός έντυπου, το περιοδικό Time, με μια δόση ειρωνικού ύφους χρήζει τον Αδόλφο Χίτλερ ως άνδρα της χρονιάς λόγω της επιρροής του στον κόσμο.
O New Yorker πενθεί, Σεπτέμβριος 2011


Ποιο γεγονός άραγε βύθισε το εξώφυλλο του περιοδικού New Yorker στα μαύρα; Το πιο μαύρο εξώφυλλό της έντυπης ιστορίας, το αμερικανικό έθνος πενθεί και μαζί του και το New Yorker με την τεχνική ‘’ black on black’’, μέσα στο πένθιμο μαύρο του εξωφύλλου αχνοφαίνονται οι επίσης μαύροι δίδυμοι πύργοι. Το τρομοκρατικό χτύπημα που θα μείνει αναλλοίωτο στις μνήμες όλων μας απεικονίζετε στο περιοδικό σε μια εικόνα συναισθηματικής φόρτισης και υψηλής αισθητικής.
«Απατεώνες στην ευρω-οικογένεια», Φεβρουάριος 2010


Το εξώφυλλό της έκδοσης του γερμανικού περιοδικού ‘’focus’’ τον Φεβρουάριο 2010 παραλίγο να προκαλέσει διπλωματικό επεισόδιο. Η Αφροδίτη της Μύλου τυλιγμένη με την ελληνική σημαία, κάνει χειρονομία, μια εικόνα που αναπαριστά απόλυτα το ταλέντο του δημιουργού με τη βοήθεια του Photoshop. Το εξώφυλλο συνοδεύεται από τον κεντρικό τίτλο ‘’Απατεώνες στην ευρώ-οικογένεια’’ και υπότιτλο ‘’ Μας στερούν τα χρήματα μας και τι γίνεται σε Ισπανία, Πορτογαλία και Ιταλία’’. Ήταν η πιο ξεκάθαρη επίθεση του γερμανικού τύπου στην Ελλάδα, στην αυγή της οικονομική κρίσης όταν προκαλούσαν τα σκληρά σχόλια των διεθνών εντύπων για τις συναλλαγές της χώρας μας με την Ευρώπη.

Στο φεγγάρι και πίσω, 20 Ιουλίου 1969


Μετά την άφιξη του ανθρώπου στο φεγγάρι, το περιοδικό Life, έβγαλε μια ειδική έκδοση, μια αναδρομή στον τρόπο που έγινε η αποστολή αλλά και η πορεία για την κατάκτηση του διαστήματος.

Τα πιο όμορφα και συνάμα στοιχειωμένα μάτια του κόσμου, Ιούνιος 1985


Sharbat Gula, η μικρή κοπέλα από το Αφγανιστάν που ζούσε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης στα σύνορα με το Πακιστάν αποτέλεσε το πιο διάσημο εξώφυλλο του National Geographic στην ιστορία των 125 χρόνων του. Από ένα βομβαρδισμένο χωριό, έχασε την οικογένεια της και περιπλανώμενη στα βουνά, έφτασε σε ένα σχολείο- τέντα οπού την ‘’έπιασε’’ ο φακός του Steve McCurry.
Η αμαρτία γράφει την ιστορία, η αρετή σιωπά. Γιόχαν Βόλφγκανγκ Φον Γκέτε

 

Για τον ΕΟΕ:

Εύη Λαζάρου, Δημοσιογράφος.

Γράψε απάντηση

Γράψε ο σχολιό σου
Γράψε το όνομά σου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.