Ο Μαχάτμα Γκάντι υπήρξε μία από τις σπουδαιότερες προσωπικότητες παγκόσμιας εμβέλειας του 20ου αιώνα που συνέβαλε στην καταπολέμηση της βρετανικής αποικιοκρατίας, της βίας και των φυλετικών διακρίσεων. Έκανε σημαντικά βήματα στην ειρήνη με την παθητική αντίσταση στην Ινδία, αλλά και πέρα από τα σύνορα της χώρας. Ακόμη, αυτό που τον έκανε ξεχωριστό ήταν ο ασκητικός τρόπος ζωής του και η ιδιαίτερη εμφάνιση του, τα στρογγυλά γυαλιά του, το μουστάκι και ένα κομμάτι ύφασμα τυλιγμένο γύρω από την μέση του, ήταν στοιχεία που αντικατρόπιζαν μόνο την εξωτερικής εμφάνιση ενός ανθρώπου τόσο πλούσιου στο μέσα του και του τόσο δοτικού προς τους άλλους. Μάλιστα, ο νομπελίστας ποιητής και φιλόσοφος Ραμπιντρανάθ Τάγκορ ανέφερε για πρώτη φορά το όνομα Μαχάτμα που σημαίνει Μεγάλη Ψυχή.

Τα πρώτα χρόνια της ζωής του

Ο Μαχάτμα Γκάντι γεννήθηκε στις 2 Οκτωβρίου 1869 στο Πορμπαντάρ της Ινδίας στην επαρχία Γκουτζάρατ. Ανάμεσα στις επτά κάστες που υπήρχαν, ο ίδιος ανήκε στην κάστα Βανισίγια. Ο πατέρας του, Καραμτσάντ, ήταν πολιτικός και δικηγόρος, όπως και ο παππούς του και οι δύο είχαν διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην τοπική κοινωνία της περιοχής τους.. Η μητέρα του ήταν η Πουτλιμπάι η οποία επηρέασε καταλυτικά τη ζωή του Μαχάτμα με τα πρότυπα και τις αρχές της για την αγνότητα, την θρησκευτική της πίστη και την ευγένεια. Επίσης, είχε ασπαστεί το θρησκευτικό κίνημα Τζαίν που είχε ως αρχές την χορτοφαγία, το μη τραυματισμό με τη βία και τη νηστεία ως αυτοκάθαρση και ανοχή μεταξύ των διάφορων καστών και κινημάτων. Το 1876, μετακόμισε στο Rajkot και αρραβωνιάστηκε την Καστουρμπάι. Το 1881, εισήχθη στο Alfred High School και δύο χρόνια αργότερα παντρεύτηκε την Καστουρμπάι και απέκτησαν τέσσερα παιδιά, Χαριλάλ, Μανιλάλ, Ραμντάς και Ντεμντάς.

Οι σπουδές του στο Λονδίνο

Πριν ξεκινήσει τις σπουδές του στο Λονδίνο το 1887, ο Μαχάτμα εισήχθη στο Κολέγιο Samaldas για έναν χρόνο. Όμως, δεν μπόρεσε να ανταπεξέλθει στις σπουδές του και μπήκε στην Νομική Σχολή στο University College London όπως ήταν η επιθυμία του πατέρα του. Ωστόσο, τα χρόνια φοίτησης του ήταν δύσκολα, καθώς αντιμετώπιζε τον χλευασμό από τους συμφοιτητές του για τις ινδικές του συνήθειες. Εξάλλου, είχε δώσει και την υπόσχεση του στην μητέρα του ότι θα παραμείνει στο Λονδίνο με την παρουσία του μοναχού Becharji. Η παραμονή του στην Βρετανία τον οδήγησε στην υιοθέτηση αγγλικών συνηθειών χωρίς να χάσει όμως, την προσωπική του ταυτότητα. Επιπλέον, συμμετείχε στην Ένωση Χορτοφάγων Λονδίνου για να συνεχίσει την χορτοφαγία και να μείνει πιστός σ’ αυτήν. Ένα ακόμα στοιχείο που διαμόρφωσε το χαρακτήρα του Μαχάτμα υπήρξε η μελέτη του Χριστιανισμού με την Παλιά και την Καινή Διαθήκη. Μέσα από τη μελέτη, συνειδητοποίησε και αναγνώρισε τον σεβασμό που χρειάζεται η ανεξιθρησκία. Βέβαια, μελέτησε και άλλες θρησκείες και κινήματα πίστης για να ολοκληρώσει μια συνολική εικόνα για τον θρησκευτικό κόσμο.

Επιστροφή στην πατρίδα

Το 1891, ο Μαχάτμα επέστρεψε στην Ινδία και συγκεκριμένα στην Βομβάη όπου άνοιξε δικηγορικό γραφείο με σχεδόν μηδενική αποτυχία. Ανέλαβε μόνο μία μικρή υπόθεση, αλλά στο δικαστήριο δεν μπορούσε να αρθρώσει λέξη και να αντιμετωπίσει την κατάσταση και έτσι έκλεισε το γραφείο. Έπειτα, γύρισε στο Rankot και προσπάθησε να ορθοποδήσει επαγγελματικά, αλλά και εκεί χωρίς επιτυχία λόγω δολοπλοκιών και μικροπρεπειών. Το 1893, του προτάθηκε να αναλάβει την εταιρεία Dada Abdulla & Co., στην Νότια Αφρική.

Μετάβαση στην Αφρική

Στην Αφρική δεν ήταν εύκολες οι συνθήκες με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπος. Βρέθηκε απέναντι στον φυλετικό διαχωρισμό με την υπεροχή των λευκών έναντι των έγχρωμων ντόπιων και των Ινδών μεταναστών. Ακόμη, δεν δεχόταν να βγάλει το τουρμπάνι από το κεφάλι του μέσα στην αίθουσα του δικαστηρίου κα έτσι, δημιουργήθηκαν αντιδράσεις από την κοινότητα. Συνεπώς, πήρε την απόφαση να πολεμήσει για τα δικαιώματα των πολιτών και την εξασφάλιση τους. Κατά την διάρκεια είκοσι χρόνων παραμονής του στην Αφρική, ο Μαχάτμα αγωνίστηκε σκληρά και φυλακίστηκε πολλές φορές λόγω των προσπαθειών του για την ανάδειξη της ειρήνης. Στην Αφρική δίδαξε για πρώτη φορά την παθητική αντίσταση και τη μη χρήση βίας. Στην διδασκαλία του αναφερόταν στο Ρώσο συγγραφέα Τολστόι, τον Χριστό και τον Αμερικανό συγγραφέα Χένρι Θορό που είχε γράψει για την παθητική αντίσταση. Αργότερα, ο πόλεμος των Μπόερς παρακίνησε τον Μαχάτμα να δημιουργήσει σώμα τραυματισμένων για το βρετανικό στρατό και επίσης, διηύθυνε μια μονάδα του Ερυθρού Σταυρού.

Πορεία Άλατος: Ένα από τα πιο σημαντικά κινήματα

Την 1η Ιανουαρίου 1930, στο Κογκρέσο της Λαχόρης, ο Μαχάτμα πρότεινε μέτρα για την Ινδία και την απελευθέρωση της από την Βρετανία. Στις 12 Μαρτίου 1930, ο Γκάντι πρωτοστάτησε στην γνωστή «Πορεία του Αλατιού» 300 χιλιομέτρων όπου τερματιζόταν στο Ντάντι και όπου χιλιάδες Ινδοί περπάτησαν όλη αυτή την μεγάλη απόσταση προς την θάλασσα ως ένδειξη διαμαρτυρίας για το μονοπώλιο των Βρετανών σε ένα τόσο σημαντικό και πρώτης ανάγκης προϊόν όπως το αλάτι.. Η πορεία αυτή ήταν για άλλη μια φορά η αφορμή για να φυλακιστεί ο Γκάντι μαζί με άλλους 60.000 Ινδούς. Η δράση όμως, δεν διακόπηκε. Ο Μαχάτμα ανέφερε πως κανείς πρέπει να βγάζει το δικό του αλάτι και να υφαίνει μόνος του τα ρούχα του. Αυτό το ρητό υπήρξε το σύνθημα του ενάντια στους πλουτοπαραγωγούς Βρετανούς που εκμεταλλεύονταν το ινδικό βαμβάκι και μετάξι στην Αγγλία και τα εισήγαγαν στην Ινδία με πολύ πιο υψηλή τιμή. Στα μάτια των Άγγλων ο Γκάντι ήταν ένας εχθρός επαναστάτης, ενώ για τους Ινδούς ήταν ο σωτήρας απελευθερωτής τους. Οι οπαδοί του ακολούθησαν τις απεργίες, την ανυπακοή στις αρχές και τις νηστείες.

Ανεξαρτητοποίηση της Ινδίας

Το 1942, ο Γκάντι πρότεινε την ανεξαρτητοποίηση της Ινδίας και φυλακίστηκε για δυο χρόνια. Μετά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Βρετανία είχε εξασθενήσει ως υπερδύναμη λόγω των συνεπειών του πολέμου και αναγνώρισε τελικά την ανεξαρτησία της Ινδίας στις 15-8-1947. Στη συνέχεια, ωστόσο, η Ινδία διαιρέθηκε στα δύο: από την μια ήταν η Ινδική Ένωση και από την άλλη το Μουσουλμανικό Πακιστάν, και δημιουργήθηκαν προστριβές και συγκρούσεις μεταξύ τους.

Δολοφονία Γκάντι

Στις 30-1-1948, ο Μαχάτμα Γκάντι κατευθύνονταν για την βραδινή του προσευχή στο Νέο Δελχί και δολοφονήθηκε από τον φανατικό Ινδό εθνικιστή Γκόντσε. Ο Γκάντι υπήρχε θεμελιωτικό πρότυπο για πολλούς ακόμη συνεχιστές και υπερασπιστές των ανθρώπινων δικαιωμάτων, μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και ο Νέλσον Μαντέλα. Ένα πολύ γνωστό ρητό του ήταν το : «Πρέπει αν είσαι η αλλαγή που θέλεις να έρθει».

 

Για τον Τομέα Βιογραφιών & Κουλτούρας Πολιτισμών:

Ηλέκτρα Ιωαννίδη, Δημοσιογράφος.

Γράψε απάντηση

Γράψε ο σχολιό σου
Γράψε το όνομά σου