Ο Φίλιπ Στίβενς, επικεφαλής πολιτικός αναλυτής των Financial Times, δήλωσε σε άρθρο του ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Αθήνα όπου ανήκουν, όπως πολύ σωστά υποστήριζε ο λόρδος Μπάιρον.

Η λεηλασία των γλυπτών ξεκίνησε το 1801 από τον Τόμας Μπρους, Ζ’ κόμη του Έλγιν, ευρέως γνωστό και ως λόρδο Έλγιν. Εκείνη τη χρονική περίοδο, ο Έλγιν ως πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας, στηρίχτηκε στις σχέσεις συμμαχίας της χώρας του με την Υψηλή Πύλη και βρήκε την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί την κατάσταση προς όφελός του. Ύστερα από δωροδοκήσεις και μια έγγραφη εντολή του Σουλτάνου προχώρησε στην αποκοπή μεγάλου μέρους των γλυπτών του Παρθενώνα. Χρησιμοποιώντας πρωτόγονες μεθόδους τραυμάτισε με μη αναστρέψιμο τρόπο το μνημείο. Φόρτωσε τα καράβια του για να μεταφέρει τα Μάρμαρα στην πατρίδα του, ένα εκ των οποίων βυθίστηκε, με συνέπεια την απώλεια σημαντικών έργων. Λόγω της δεινής οικονομικής θέσης στην οποία περιήλθε μετά το ταξίδι του, αρχικά υποθήκευσε και στη συνέχεια πούλησε τα γλυπτά στο Βρετανικό κράτος. Τα Μάρμαρα πλέον εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο.

Από το 1980 και έπειτα, έχουν καταβληθεί πολλές προσπάθειες ώστε τα γλυπτά του Παρθενώνα να επιστρέψουν στο σπίτι τους. Η Μελίνα Μερκούρη έθεσε τους θεμέλιους λίθους με το έργο της και λίγα χρόνια αργότερα βρέθηκαν πολλοί υποστηρικτές της ιδέας, ανάμεσά τους και προσωπικότητες διεθνούς φήμης.
Την άποψή αυτή φαίνεται πλέον να ενστερνίζεται ο Φίλιπ Στίβενς, ο οποίος αναγνωρίζει ότι το Βρετανικό Μουσείο έκανε καλή δουλειά ως προς τη συντήρηση των έργων, αλλά ήρθε η ώρα να αναλάβει το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.
Ο δημοσιογράφος και κριτικός τέχνης αναφέρει «Η λυπηρή αλήθεια είναι ότι στο Βρετανικό Μουσείο τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν μπορεί να τα θαυμάσει κανείς στην τελειότητά τους. Κυρίως γιατί παρουσιάζονται σε μια γκρίζα, νεοκλασική αίθουσα όπου οι πέτρινοι τοίχοι της δεν κάνουν αντίθεση με τα λίθινα έργα τέχνης και σε καμία περίπτωση δεν τα αναδεικνύει». Επίσης, δηλώνει ότι συμφωνεί απόλυτα με το Λόρδο Μπάιρον και την πεποίθησή του περί επιστροφής των μαρμάρων στον τόπο τους. Το άρθρο του με τίτλο: «Τα γλυπτά του Παρθενώνα είναι τα ωραιότερα έργα τέχνης στον κόσμο και γι’ αυτό πρέπει να τα επιστρέψουμε» , καταλήγει στο ότι η Ελλάδα έχει αποδείξει πως αγαπάει την τέχνη και την αντιμετωπίζει ως αυτό που είναι. Η Ελλάδα και όχι το Βρετανικό Μουσείο αξίζει να είναι ο θεματοφύλακας της μεγαλύτερης τέχνης του κόσμου. Για τον κόσμο. Και για την τέχνη.

Ιωάννα Παπαμιχαήλ, Δημοσιογράφος

Γράψε απάντηση

Γράψε ο σχολιό σου
Γράψε το όνομά σου