Για όσους δεν τον γνωρίζουν ο Μπάνκσι είναι ένας Άγγλος καλλιτέχνης ο οποίος έγινε γνωστός για τις κοινωνικές διαστάσεις του έργου του.

Αναδύθηκε από την καλλιτεχνική σκηνή του Μπρίστολ, ένα μέρος όπου έφερε σε επαφή την τέχνη με την μουσική. Κλασσικό παράδειγμα του τελευταίου αποτελεί το συγκρότημα Massive Attack και φήμες λένε ότι ο ανώνυμος Μπάνκσι μπορεί να είναι και μέλος τους. Θεματικές ενότητες με τις οποίες ασχολείται στο έργο του είναι ο πόλεμος, ο καταναλωτισμός, ο φασισμός, η επεκτατική πολιτική και η αναρχία. Αλλά τον ενδιαφέρουν επίσης οι ανθρώπινοι προβληματισμοί σε πιο ατομικό επίπεδο, γι’ αυτό σχολιάζει φαινόμενα όπως η αποξένωση, η υποκρισία, η ανία και η απελπισία, μεταξύ άλλων. Τουλάχιστον σύμφωνα με την Βικιπέδια.

Για μερικούς το έργο του, καθώς είναι γκράφιτι σε δημόσια κτήρια, είναι απλά βανδαλισμός. Αλλά και από την αντίθετη πλευρά πολλοί τον έχουν χαρακτηρίσει ως ‘ελαφριά’ αναρχία απευθυνόμενη σε χίπστερ. Σε πιο έντονο τόνο ο σατιριστής Τσάρλι Μπρούκερ είπε για τον Banksy ότι «…το έργο του δείχνει μόνο εξαιρετικά έξυπνο σε ηλίθιους».

Αυτός λοιπόν ο καλλιτέχνης που έχει ξεκινήσει πολύ διάλογο από φίλους του γκράφιτι και μη, πρόσφατα βρέθηκε στην επικαιρότητα για ένα τελευταίο του κατόρθωμα. Συγκεκριμένα το έργο του «Girl with Balloon» (=κορίτσι με το μπαλόνι), κόπηκε σε λωρίδες τη στιγμή που πωλήθηκε σε δημοπρασία του Λονδίνου στο Sotheby’s για 1,4 εκατομμύρια. Αλλά αντί αυτό το κόλπο να οδηγήσει σε φασαρίες και παράπονα, τράβηξε τόσο πολύ προσοχή στο έργο του που νέες εκτιμήσεις ανεβάζουν την τιμή κατά 50%, δηλαδή πάνω από 2 εκατομμύρια. Με παρόμοια λογική ίσως και η αρχική αγοράστρια, είπε ότι θα αγοράσει το κατεστραμμένο πλέον έργο. Χαρακτηριστικά δήλωσε πως: «Όταν το σφυρί χτύπησε την προηγούμενη εβδομάδα και το έργο του καταστράφηκε, ήμουν στην αρχή σοκαρισμένη, αλλά σιγά σιγά άρχισα να καταλαβαίνω ότι θα είχα στην κατοχή μου ένα κομμάτι της ιστορίας της τέχνης».

Ο ίδιος ο Μπάνκσι ανακοίνωσε ότι είχε κρύψει τον μηχανισμό χρόνια πριν, για να τον ενεργοποιήσει αν ποτέ το έργο του βρισκόταν σε δημοπρασία. Ο μηχανισμός κρυβόταν στο κάδρο, τον έφτιαξε ο ίδιος και μπορούσε να ενεργοποιηθεί από απόσταση. Φήμες λένε ότι στην συνέντευξή του, χρησιμοποίησε απόφθεγμα του Ρώσου θεωρητικού του αναρχισμού, Μιχαήλ Μπακούνιν, συγκεκριμένα : « Η τάση για καταστροφή είναι επίσης μία δημιουργική τάση».

Το Κορίτσι με το Μπαλόνι, απεικονίζει ένα κοριτσάκι να προσπαθεί να πιάσει ένα μπαλόνι σε σχήμα καρδιάς, εξ’ αυτού και το όνομα. Κάποιοι κριτικοί υποθέτουν ότι έχει ως σκοπό να σχολιάσει μια κοινωνία που αναγκάζει τα παιδιά να μεγαλώνουν περισσότερο γρήγορα απ’ ότι θα έπρεπε. Λίγες (πιο απτές) πληροφορίες για το συγκεκριμένο έργο…
• Πρωτοεμφανίστηκε ως γκράφιτι συνοδευόμενο από την πρόταση «Πάντα υπάρχει ελπίδα».
• Ο Μπάνκσι διάλεξε να ζωγραφίσει το έργο σε μία φτωχή περιοχή του Λονδίνου (πιθανώς για να εντείνει την αθωότητα που απεικονίζεται).
• Πέρα από το γκράφιτι, δημιούργησε 750 αυθεντικές εκτυπώσεις το 2004 και το 2005, το 1/5 των οποίων φέρουν την υπογραφή του.
• Κατά την διάρκεια των εκλογών του 2017 στην Αγγλία, για λίγο καιρό έδινε σε κόσμο δωρεάν εκτύπωση του έργου μόνο εάν ψήφιζαν κατά του Συντηρητικού Κόμματος.

Σε γενικές γραμμές όπως είπε και ο Άγγλος εκφωνητής Ρίτσαρντ Μπέικον πρέπει να έχει πολύ πλάκα το να είσαι ο Μπάνκσι. Μόνο αυτός μπορεί να κάνει ένα τόσο «θεατρικό» χαρακτηρισμό για την τέχνη χωρίς συνέπειες.

Δείτε το «ατυχές» βίντεο εδώ:

Αθηνά Παπαντωνίου, Δημοσιογράφος

Γράψε απάντηση

Γράψε ο σχολιό σου
Γράψε το όνομά σου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.